گزارش نظارتی ارزیابی عملکرد جزء «1» بند «الف» ماده (3) و جزءهای «1» و «25» بند «الف» ماده (4) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان درباره توسعه و تعمیم ورزش همگانی

نوع گزارش : گزارش های نظارتی

نویسنده

کارشناس گروه ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

چکیده

جزء «۱» بند «الف» ماده (۳) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، درباره توسعه و تعمیم ورزش همگانی و جزء «۱» بند «الف» ماده (۴) به اقدام در جهت بهره مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه ها و فعالیت های ورزشی به منظور تحقق تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح اشاره دارد که مطابق با بند سوم اصل (۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
جزء «۲۵» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (۱۳۹۹/۰۶/۱۶) نیز فراهم کردن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای عموم مردم را مورد اشاره قرار داده است. یکی از وظایف اصلی وزارت ورزش و جوانان توسعه و همگانی شدن ورزش است که این امر مستلزم همکاری همه جانبه تمامی دستگاه های اجرایی می باشد؛ چراکه وزارت ورزش و جوانان به تنهایی تمامی امکانات و تجهیزات تحقق این امر را ندارد، اما این وزارتخانه با توجه به اختیارات و وظایف محوله باید در راستای ایجاد هماهنگی بین بخشی و توسعه ورزش اقدام کند.
بررسی های به عمل آمده نشان می دهد؛ آیین نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (۱۴۰۱/۱۲/۲۴) در خصوص توسعه و تعمیم ورزش همگانی مسکوت باقی مانده و حکم مشخصی نسبت به اجرایی شدن آن ارائه نشده است؛ لذا اقدامات تقنینی وزارت ورزش و جوانان در این حوزه ناکافی ارزیابی می شود.
همچنین عدم تخصیص کامل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای وزارت ورزش و جوانان (حدوداً ۵۰ درصد) در عدم توسعه و تکمیل بسیاری از اماکن و تجهیزات ورزشی تأثیرگذار بوده و به رغم تلاش ها و برنامه های صورت گرفته در راستای ایجاد و ساماندهی ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی، همایش های پیاده روی، برگزاری رویدادهای رقابتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه های تلویزیونی، هنوز هم وضعیت مطلوبی در میزان مشارکت ورزشی و فعالیت بدنی آحاد جامعه حاصل نشده است؛ به نحوی که براساس پیمایش های صورت گرفته طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ در کشور مشخص است که نه تنها میزان فعالیت بدنی اقشار مختلف جامعه کافی نمی باشد، بلکه از میزان استاندارد اعلام شده سازمان جهانی بهداشت نیز فاصله زیادی دارد.
بنابراین پیشنهاد می شود برای برطرف سازی چالش های موجود در خصوص همگانی شدن ورزش و کمبود مشارکت اقشار مختلف جامعه در فعالیت بدنی و افزایش سرانه فضای ورزشی به مولدسازی دارایی های ورزشی دولتی توجه بیشتری شود. همچنین اصلاح و بازنگری آیین نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (۱۴۰۱/۱۲/۲۴) با رویکرد استفاده از ظرفیت های کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و سازمان های لشگری، در راستای تحقق تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و دسترسی آسان و ارزان خانوارها به فعالیت بدنی و ورزش، مدنظر قرار گیرد. 

گزیده سیاستی

وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی اصلی توسعه ورزش همگانی موظف به توسعه و تعمیم ورزش همگانی و دسترسی آسان، ارزان و تحقق تربیت بدنی رایگان برای عموم مردم است؛ با بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد که در دهه اخیر این امر محقق نشده است. لذا لازم است تا اقدام به اصلاح و بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر به‌کارگیری و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین تدوین سند آمایش سرزمینی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

خلاصه مدیریتی

  • شرح‌/ بیان مسئله

با توجه به اینکه چهار سال از زمان تصویب قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان در حوزه توسعه و همگانی شدن ورزش می‌گذرد و تاکنون گزارشی با موضوع نظارت بر میزان توسعه و تعمیم ورزش همگانی یا ارزیابی تحقق تربیت بدنی رایگان و ارزان‌سازی و دسترسی‌پذیری ورزش ارائه نشده است‌، لازم است تا اقدام نظارتی در این حوزه صورت گیرد؛ چراکه یکی از مسیرهای تحقق اهداف و برنامه‌های راهبردی توسعه ورزش، نظارت و ارزیابی پیوسته می‌باشد که امکان پی بردن به نقاط قوت و تهدیدها را فراهم خواهد کرد. لذا ارزیابی عملکرد جزء «1» بند «الف» ماده (3) و جزء‌های «1» و «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان درباره توسعه و تعمیم ورزش همگانی جهت پی بردن به وضعیت این حوزه لازم است.

  • نقطهنظرات‌/ یافتههای کلیدی
  • براساس جزء «1» بند «الف» اده (3) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16)، موضوع توسعه و تعمیم ورزش همگانی مطرح می‌باشد که مبتنی‌بر آن حکم مشخصی در آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (24/12/1401) در نظر گرفته نشده است؛ در این راستا آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیازمند اصلاح و بازنگری است.
  • بررسی‌ نشان می‌دهد که در بازه زمانی 1390 تا 1402، توسعه و تعمیم ورزش همگانی متناسب با سن، جنسیت و پراکنش استانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
  • تحقق جزء‌های «1» و «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) که به فراهم کردن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای عموم مردم دلالت دارند، نیازمند همکاری‌ تمامی دستگاه‌های اجرایی می‌باشد که درخصوص آن اقدام مؤثر صورت نگرفته است.
  • بررسی آمار‌های ۶‌گانه هزینه‌کرد ورزشی خانوارهای شهری و روستایی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هرساله هزینه‌کردهای ورزشی خانوارهای ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور بیشتر از تورم افزایش یافته و عملاً تربیت بدنی رایگان برای عموم مردم نیز محقق نشده است.
  • در طول سال‌های اخیر سهم هزینه‌کردهای ورزشی خانوارهای روستایی به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات و تسهیلات ورزشی در تمامی زمینه‌ها ناچیز بوده است. این موضوع به فقدان تهیه، تصویب و اجرای سند آمایش سرزمینی ورزش موضوع جزء «۱۵» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب 1399 مرتبط است که در تشدید عدم توزیع عادلانه، متوازن و مناسب اماکن و تجهیزات ورزشی متناسب با جمعیت و میزان تقاضای خانوارهای کشور در ارتباط است؛ لذا مقوله دسترسی‌پذیری مردم به ورزش به‌ویژه برای خانوارهای روستایی و مناطق کم‌برخوردار کشور به‌طور مطلوب تحقق نیافته است.
  • پیشنهاد راهکار تقنینی، نظارتی یا سیاستی
  • ماده (2) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) با موضوع حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی لازم است تا با جهت‌گیری ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اصلاحی مصوب (1384/07/26) با موضوع اجرای وظایف اجتماعی دولت و همچنین مولدسازی دارایی‌های ورزشی دولت اصلاح شود.
  • ماده (5) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) با موضوع دریافت پروانه تأسیس و فعالیت، لازم است تا در راستای به‌کارگیری و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶برای توسعه ورزش همگانی و دسترسی آسان و ارزان به ورزش عموم مردم اصلاح شود و همچنین منجر به تصویب تفاهم‌نامه همکاری در هیئت‌‌وزیران گردد.
  • ماده (7) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) به موضوع تشویق و توسعه مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبی و همچنین استفاده و حمایت بخش خصوصی در امر توسعه فعالیت‌ها و ارائه خدمات ورزشی اشاره کرده است. این ماده را می‌توان همسو با جزء «۵» بند «ب» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) با موضوع پیش‌‌بینی تسهیلات و به‌کارگیری تمهیدات لازم جهت تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی با هدف توسعه مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبانه در حوزه ورزش دانست. بنابراین جهت‌گیری این ماده باید همراه با واگذاری بر‌مبنای اهلیت، نظارت و رسیدگی مطابق با ماده‌های (۸۸) و (27) با موضوع واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید و نیمه‌تمام و تکمیل شده قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب (1393/12/04) باشد و همچنین با رعایت مصوبه هیئت‌عالی مولدسازی دارایی‌های دولت مصوب (1399/09/04) اصلاح شود.

1.مقدمه

ارتقای شاخص‌های مرتبط با توسعه و بهره‌وری منابع انسانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع باعث شده است تا کشورها پیوسته به‌دنبال توسعه و تعمیم ورزش‌های سلامت‌محور و همچنین تسهیل در دسترسی اقشار مختلف مردم به ورزش باشند؛ ازاین‌رو در کشور ایران نیز طی سال‌های گذشته تأکید حکمرانی به توسعه و تعمیم ورزش، تسهیل دسترسی، ارزان‌سازی و حتی تحقق تربیت بدنی رایگان برای عموم مردم بوده است؛ به‌طوری‌که جزء «1» بند «الف» ماده (3) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16)، درباره توسعه و تعمیم ورزش همگانی است و جزء «1» بند «الف» ماده (4) نیز به اقدام در جهت بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی به‌منظور تحقق تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح اشاره دارد که مطابق با بند سوم اصل (3) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

همچنین جزء «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) نیز به فراهم کردن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای عموم مردم اشاره کرده است که این موضوع نشان از اهمیت توسعه و ترویج ورزش ‌سلامت‌محور در سطح جامعه دارد. در این خصوص وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان دستگاه اجرایی دارای تکلیف در این حوزه شناخته می‌شود، اما به‌واسطه بین‌بخشی بودن این حوزه تمامی امکانات و ابزارهای آن را در اختیار ندارد. لذا این گزارش با توصیف وضع موجود و اقدامات انجام شده، در تلاش برای ارائه پیشنهادهای اصلاحی است.

 

2.اقدامات و عملکرد وزارت ورزش و جوانان

براساس جزء «1» بند «الف» ماده (3) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16)، موضوع توسعه و تعمیم ورزش همگانی مطرح است. این وزارت مکلف بود تا در‌خصوص تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) اقدام لازم را صورت دهد. جدول ذیل به سه ماده مصرح و غیرمصرح مربوط به ورزش همگانی که در آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) به آن اشاره شده است، می‌پردازد.

جدول 1. مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب 1401/12/24

ردیف

ماده

متن آیین‌نامه

نظر کارشناسی

1

(2)

وزارت موظف است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ازجمله ماده (۲۷) و بند «ل» ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)‌ـ مصوب ۱۳۹۳ـ و سایر قوانین مربوط، نسبت به جذب، ساماندهی، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه‌های مربوط به امور جوانان و توسعه ورزش اعم از حوزه‌های قهرمانی، همگانی و توسعه زیرساخت‌های ورزش اقدام نماید.

این ماده به‌صورت کلی اشاره به جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی دارد که جهت‌گیری تفصیلی متناسبی با جزء «1» بند «الف» ماده (3) و جزء‌های «1» و «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (۱399/۶/۱6) با موضوع توسعه و تعمیم ورزش همگانی و دسترسی آسان، ارزان و تحقق تربیت بدنی رایگان برای عموم مردم ندارد؛ هرچند توسعه زیرساخت‌های ورزشی موجب افزایش میزان سرانه‌های ورزشی کشور خواهد شد، اما لزوماً توسعه زیرساخت‌های ورزشی بدون توجه به آمایش سرزمینی ورزش و نظارت ویژه بر توزیع عادلانه اماکن و تجهیزات مورد نیاز ورزشی سراسر کشور، موجبات دسترسی‌پذیری آسان و همگانی شدن ورزش فراهم نمی‌شود؛ لذا لازم است آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) به‌صورت هدفمند و متناسب با اجزای قانونی مرتبط با قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (۱399/۶/۱6) و با تأکید بر نظارت و رسیدگی بر حسن اجرای وظایف محول شده و همچنین توجه به مولدسازی دارایی‌های ورزشی دولت، بازنگری و اصلاح شود.

2

(5)

در راستای اجرای بند «12» ماده (۴) قانون، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری‌ـ مصوب ۱۳۸۶ـ و بخش غیردولتی، موظف به دریافت پروانه تأسیس و فعالیت برای باشگاه‌ها و اماکن ورزشی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات ورزشی و تندرستی و انجام همکاری با وزارت با رعایت ضوابط قانونی مربوط در این زمینه می‌باشند.

این ماده فاقد جهت‌گیری خاص در رابطه با توسعه و تعمیم ورزش همگانی می‌باشد که لازم است در راستای اهمیت به‌کارگیری و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ برای توسعه ورزش همگانی و دسترسی آسان و ارزان به ورزش عموم مردم اقدام شود.

3

(7)

وزارت مجاز است به‌منظور تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی با هدف مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبانه در حوزه ورزش، نسبت به اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم ازجمله تسهیل واگذاری اراضی مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

این ماده فاقد جهت‌گیری خاص در خصوص ورزش همگانی است، اما به‌صورت غیرمصرح اشاره به تشویق و توسعه مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبی و همچنین استفاده و حمایت بخش خصوصی در امر توسعه فعالیت‌ها و ارائه خدمات ورزشی کرده است که اینها از ملزومات توسعه و تعمیم ورزش همگانی می‌باشد؛ لذا این ماده را می‌توان همسو با جزء «5» بند «ب» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) با موضوع پیش‌‌بینی تسهیلات و به‌کارگیری تمهیدات لازم جهت تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی با هدف توسعه مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبانه در حوزه ورزش دانست. بنابراین انتظار بر این است که در آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، قانونگذار متناسب با قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16)، به‌صراحت تدابیر و تمهیدات لازم را ذکر نماید و ماده قانونی شفاف و بدون ابهام باشد، ازطرفی واگذاری بدون نظارت و رسیدگی می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به اراضی، اماکن و تجهیزات ورزشی کشور شود و این اماکن کارایی بهینه خود جهت خدمت‌رسانی به عموم مردم با هدف توسعه ورزش همگانی و مشارکت مردمی را نیز در پی نداشته باشد.

مآخذ: نگارنده.

جدول 1 نشان می‌دهد که آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) به‌عنوان مقرره مکمل قانون، نسبت به توسعه و تعمیم ورزش همگانی فاقد جهت‌گیری مشخص است؛ که بر این اساس نیازمند اصلاحات اساسی است.

در ادامه عملکرد وزارت ورزش و جوانان در راستای توسعه و همگانی شدن ورزش در واحدهای استانی که در چهار معیار (توسعه فضاها، امکانات و تجهیزات ورزشی؛ رویدادهای ورزشی؛ برنامه‌ریزی، شبکه‌سازی و ظرفیت‌سازی؛ فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی) صورت گرفته است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است که معیارهای توسعه فضاها، امکانات و تجهیزات ورزشی؛ رویدادهای ورزشی؛ برنامه‌ریزی، شبکه‌سازی و ظرفیت‌سازی؛ فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی جزء چهار محور اصلی برنامه‌های عملکردی ذیل ترویج و توسعه ورزش همگانی می‌باشند که توسط وزارت ورزش و جوانان در سال (1401) مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به استعلام دریافتی از وزارت ورزش و جوانان طبق جدول 2 ارائه می‌شود [15]:

 

جدول 2. مجموع عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استانهای کشور در حوزه ورزش همگانی در سال 1401

محورهای اصلی‌

زیرمؤلفه‌‌ها

عملکرد

 

توسعه‌ فضا و تجهیزات

ایجاد پایگاه‌های صبحگاهی‌ و عصرگاهی‌

٣٦٤

 

در اختیار قرار دادن اماکن‌ ورزشی‌

٢٤٧

 

ورزش همگانی‌

 

تعداد جاده‌های تندرستی‌

٣٦

 

 

 

 

پیاده‌روی خانوادگی‌

١٧٣

 

 

پیاده‌روی عمومی‌

٩١٦

 

 

کوه‌نوردی‌/ طبیعت‌گردی

٥٢٢

 

 

دوچرخه‌‌سواری/‌ دوومیدانی‌/‌ سایر

٥٩٧

 

رویدادهای ورزشی‌

کارکنان دولت‌

٣١

 

 

مینی‌‌فوتبال محلات

٣١

 

 

ورزش خیابانی‌

٣١

 

 

رویداد‌های رقابتی‌

١٤٨٥

 

 

جشنواره‌های عمومی‌

١٣١٨

 

برنامه‌‌ریزی، شبکه‌‌سازی و

تعداد پروژه‌های مشترک بین‌‌دستگاهی‌

٢٠٨

 

ایجاد سامانه‌

٥

 

ظرفیت‌‌سازی

 

جمعیت‌ ورزشکار سازمان‌یافته‌

٣٥٥٠١٥٣

 

 

 

 

وبینار/‌ سمینار

٢١٧

 

فرهنگ‌‌سازی و آگاهی‌‌بخشی‌

کارگاه آموزشی‌

٥٤٥

 

مربیگری درجه‌ سه

٥١٧

 

 

انیمیشن/ تیزر/ کتاب /بروشور

٢٠١

 

 

برنامه‌‌های تلویزیونی‌

١٦٥

 

 

تجلیل‌ و تکریم‌

٢٦١

 

 

مجموع

٧٨٧٠

 

 

مأخذ: وزارت ورزش و جوانان (آبان، 1402)، [8].

 

بررسی عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور در حوزه ورزش همگانی از ابتدای سال (1402) نیز در محور‌های چهارگانه فوق و در سه‌ماهه اول و سه‌ماهه دوم سال صورت گرفته که داده‌های حاصل از آن در جدول 3 ارائه شده است.

 

جدول 3. عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استانهای کشور در حوزه ورزش همگانی از ابتدای سال 1402

مجموع رویدادهای کل استان

برنامه‌های تلویزیونی

انیمیشین/ تیزر/ کتاب/ بروشور

مربیگری درجه سه

تجلیل از پیشکسوتان ورزش همگانی

سمینار/ وبینار

کارگاه آموزشی

جشنواره‌های عمومی

رویدادهای رقابتی

ورزش خیابانی

مینی‌فوتبال محلات

کارکنان دولت

دوچرخه‌سواری/ دوومیدانی/ سایر

کوه‌نوردی‌/ طبیعت‌گردی

پیاده‌روی عمومی

 

 

پیاده‌روی خانوادگی

احداث جاده‌های تندرستی

در اختیار قرار دادن اماکن ورزشی

ایجاد پایگاه‌های صبحگاهی و عصرگاهی

 

٨٥٠١

١٣٨

١٠٨

٢٥٨

٣٦٧

٨٠

٢٧٩

٤٨٠

٢١١٧

١١٨

٥٤٢

١١٠

٤٢٥

١٠٢٤

٩٠٢

١٥٤

٩٦

٥٢١

٧٨٢

سه‌ماهه اول

٧٨٩٤

١١٨

١٣٦

١٢٦

٢٦٦

٥٧

٢١٣

٦٤٦

١٥١٢

١٨٧

١٤٢٠

١٢٦

٣٩٨

٥١٩

٤٧٦

١٧٢

٤١

٦٤٤

٨٣٧

سه‌‌ماهه دوم

١٦٣٩٥

٢٥٦

٢٤٤

٣٨٤

٦٣٣

١٣٧

٤٩٢

١١٢٦

٣٦٢٩

٣٠٥

١٩٦٢

٢٣٦

٨٢٣

١٥٤٣

١٣٧٨

٣٢٦

١٣٧

١١٦٥

١٦١٩

مجموع

رویداد

مأخذ: همان.

 

بررسی عملکرد وزارت ورزش و جوانان حاکی از آن است که بیشتر اقدامات انجام شده در راستای پروژه ساماندهی ایستگاههای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی وزارت ورزش و جوانان می‌باشد؛ به‌طوری‌که تعداد 1500 مکان در اختیار عموم مردم قرار گرفته است [15]. اسـتان‌های‌ آذربایجان شرقی‌، خوزستان و اصفهان در سطح مناطق یک کشور و در سطح مناطق دو استان‌های‌ زنجان، آذربایجان غربی‌ و یزد و در سطح مناطق سـه‌ اسـتان‌های‌ سـیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی‌ و قم‌ به‌‌ترتیب‌ از لحاظ کسب امتیاز کیفی‌ در رتبه‌‌های‌ اول تا سوم برترین‌ استان‌ها قرار گرفتند. بر این ‌اساس، در این زمینه نیز عدالت توزیعی برای خانوارهای روستایی بهجهت نیاز دسترسی به ورزش مورد غفلت واقع شده و ارائه این نوع از خدمات ورزشی برای جمعیت 26 درصدی خانوارهای روستایی کشور با مجموع 100 مکان بسیار ناچیز است.  

بیشتر فعالیتها و عملکردهای استانی در راستای توسعه پایگاههای صبحگاهی و عصرگاهی شکل گرفته است، درحالی‌که در اختیار قرار دادن اماکن‌ ورزشی که بخشی از سیاست تحقق تربیت بدنی رایگان را بهدنبال دارد در اولویتهای بعدی بوده است و کماکان میزان بهره‌وری عملکرد در حوزه‌های دسترسیپذیری آسان و ارزان، برنامههای رسانهای، دانشافزایی و آگاهی‌بخشی عمومی از فعالیت بدنی و ورزش، تعامل و شبکهسازی بین‌بخشی و دستگاهی، توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی جهت دسترسی‌پذیری آسان و هموارسازی سیاستهای شهرهای فعال، برونسپاری و تحقق سیاستهای خصوصیسازی و بهرهگیری از مشارکتهای مردمی و داوطلبانه توسعه ورزش با ارائه مشوقهای هدفمند پایین می‌باشد.

 

2-1. میزان مطلوب توسعه فعالیت بدنی

با توجه به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت میزان فعالیت بدنی با هدف دستیابی مطلوب به سلامت کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگ‌سالان و سالمندان به‌شرح جدول 4، می‌تواند معیاری جهت سنجش و ارزیابی‌های آتی وزارت ورزش و جوانان در دستیابی به میزان مطلوب توسعه فعالیت بدنی و ورزش میان اقشار مختلف جامعه با در نظر گرفتن معیار‌های بومی باشد.

جدول 4. میزان فعالیت بدنی با هدف دستیابی مطلوب به سلامتی سازمان جهانی بهداشت

قشربندی

روزانه

هفتگی

کودکان تا 4 سال

180 دقیقه

کل روزهای هفته

نوجوانان تا 17 سال

60 دقیقه

فعالیت بدنی شدت بالا

حداقل برای سه بار در هفته

جوانان و بزرگ‌سالان 18 تا 64 سال

با شدت متوسط حداقل 150 دقیقه در هفته و یا شدت بالا به مدت 75 دقیقه در هفته

سالمندان 65 سال بالاتر

با شدت متوسط حداقل به مدت 150 دقیقه در هفته

مأخذ: همان.

داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از کلیدی‌ترین عوامل حفاظتی جهت پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر است؛ به‌طوری‌که رعایت سطوح توصیه شده فعالیت بدنی می‌تواند منجر به کاهش 20 تا 30 درصدی خطر مرگ زودرس شود. همچنین درصورتی‌که افراد فعال‌تر باشند، حدود 7 تا 8 درصد از کل موارد بیماری‌های قلبی- عروقی، افسردگی و زوال عقل و حدود 5 درصد از موارد دیابت نوع 2 قابل پیشگیری هستند [1]. این درحالی است که براساس پیمایش‌های اخیر در مورد میزان فعالیت بدنی و ورزشی در کشور، نه‌تنها میزان فعالیت بدنی کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگ‌سالان و سالمندان کافی نمی‌باشد، بلکه از میزان استاندارد جهانی نیز فاصله زیادی دارد؛ به‌طوری‌که سهم مطلوب انجام فعالیت بدنی و ورزشی دانش‌آموزان 6 تا 18‌ساله دختر و پسر استا‌ن‌های سراسر کشور در مطالعه کاسپین (2015) برای پسران برابر با  35/1 درصد و دختران 31/6 درصد بوده است [2]. به‌عبارتی می‌توان گفت که درصد بالایی از افراد 6 تا 18‌ساله کشور از سطح مطلوب و توصیه شده برخوردار نیستند. ازطرفی براساس نتایج آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارها در سال 1396، مشخص است که 51/1 درصد از افراد 15‌ساله به بالا ورزش نمی‌کنند و 48/9 درصد نیز ورزش می‌کنند. سرانه انجام ورزش افراد 15‌ساله و بیشتر در سال 1396 نیز حدود 27 دقیقه در روز تخمین شده که این میزان بسیار کمتر از میزان سرانه زمان حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی (حدود یک ساعت و چهار دقیقه در روز) بوده است [3]. همچنین داده‌های مرکز آمار ایران برای سال 1399 نیز نشان از افول میزان فعالیت بدنی دارد، به‌طوری‌که این میزان از مشارکت در ورزش برابر با 53/5 و 46/5 درصد نیز عدم مشارکت برآورد شده‌ است [4]. براساس استعلام دریافتی از وزارت ورزش و جوانان نیز میزان ورزشکاران سازمان‌یافته استان‌های کشور در سال (1401) به تفکیک جدول 5 قابل رؤیت است [5].

جدول 5. ورزشکاران سازمانیافته استانهای کشور 1401

نام استان

جمعیت‌

جمعیت‌ ورزشکاران سازمان‌یافته

بانوان

آقایان

درصد

درصد

درصد

نسبی‌ کل‌

بانوان

آقایان

آذربایجان شرقی‌

٦٥٢ ٩٠٩ ٣

١٧٠٠٢٣

٦٢٢٦٣

١٠٨٧٦٠

4,34

36,62

63,38

آذربایجان غربی‌

٢١٩ ٢٦٥ ٣

٩٨٦٧٣

٣١٠٠١

٦٧٦٧٢

3,02

31,4١

68,58

اردبیل‌

٤٢٠ ٢٧٠ ١

٥٩٦٤٤

١٨٣٢٩

٤١٣١٥

4,69

30,73

69,26

اصفهان

٨٥٠ ١٢٠ ٥

٢٨٥٥٨٥

١٢٨٨٣٣

١٥٦٧٥٢

٥,75

45,11

54,88

البرز

٤٠٠ ٧١٢ ٢

١٧٦٣٦٠

٨٩٤٩٤

٨٦٨٦٦

6,50

50,74

49,25

ایلام

١٥٨ ٥٨٠

٣٧٢٣٠

١٤٠٩٦

٣٢١٣٤

6,41

37,86

62,13

بوشهر

٤٠٠ ١٦٣ ١

٦٨٣٠٨

٢٧٥٦٢

٤٠٧٤٦

5,87

40,34

59,65

تهران

٦٣٧ ٢٦٧ ١٣

٦٠٠٩٢٦

٢٧٥٩٦٩

٣٢٤٩٥٧

4,52

45,92

54,07

چهارمحال و بختیاری

٧٦٣ ٩٤٧

٤٥٥٩٩

١٧٩٠٦

٢٧٦٩٣

4,81

39,26

60,73

خراسان جنوبی‌

٨٩٨ ٧٦٨

٣٤٨٥٢

١٣٤٥٨

٢١٣٩٤

4,53

38,61

61,38

خراسان رضوی

٥٠١ ٤٣٤ ٦

٢٤٦٦٩٥

٩٨٩١٦

١٤٧٧٧٩

3,83

40,09

59,90

خراسان شمالی‌

٠٩٢ ٨٦٣

٢٩٩٤٤

١٠٩٦٦

١٨٩٧٨

3,46

36,62

63,37

خوزستان

٥٠٩ ٧١٠ ٤

٢٣٢٣٧٤

٩١٥٠٨

١٤٠٨٦٦

4,93

39,٣7

٦0,٦2

زنجان

٤٦١ ٠٥٧ ١

٥٥٩١٠

٢٢٣١١

٣٣٥٩٩

5,28

39,90

60,09

سمنان

٣٦٠ ٧٠٢

٤٤٠٥٧

٢٠٥٣٣

٢٣٥٢٤

6,27

46,60

53,39

سیستان و بلوچستان

٠١٤ ٧٧٥ ٢

٤٢٧٠٥

١٣٢٢١

٢٩٤٨٤

1,53

30,95

69,04

فارس

٢٧٤ ٨٥١ ٤

٢٣٦٦٢٢

١٠٢٣٢٥

١٣٤٢٩٧

4,84

43,24

56,75

قزوین‌

٧٦١ ٢٧٣ ١

٨٢١٨٩

٣٧٩٦٩

٣٣٢٢٠

6,45

46,19

53,80

قم‌

٢٨٣ ٢٩٢ ١

٥٢٤١٣

١٧٨٣٦

٣٤٥٧٧

4,0٤

34,02

65,97

کردستان

٠١١ ٦٠٣ ١

٦٦٣٩٣

٢٣٧٣٩

٤٢٦٥٤

4,14

3٥,7٥

64,2٤

کرمان

٧١٨ ١٦٤ ٣

١٢٠٢٥٤

٤٨٢٨٠

٧١٩٧٤

3,80

40,14

59,85

کرمانشاه

٦٩٦ ٥٣٠ ٢

٩٢٢٣٢

٢٩٩٥٨

٦٢٢٧٤

3,64

32,48

67,51

کهگیلویه‌ و بویراحمد

٠٥٢ ٧١٣

٣٣٣٨٠

١٢٨٦٦

٢٠٥١٤

4,68

38,54

61,45

گلستان

٦١٩ ٨٦٨ ١

٧٠٩٤٣

٢٤١٠٤

٤٦٨٣٩

3,79

33,97

66,02

گیلان

٦٩٦ ٥٣٠ ٢

١٣٨٣٣٦

٥٨٥٧١

٧٩٧٦٥

5,46

42,33

57,66

لرستان

٦٤٩ ٧٦٠ ١

٧١١٦٨

٢٣٥١٢

٤٧٦٥٦

٤,0٤

3٣,0٣

66,9٦

مازندران

٥٨٢ ٢٨٣ ٣

١٧٣٧٠٥

٦٧٩١٨

١٠٥٧٨٧

5,29

39,0٩

6٠,9٠

مرکزی

٤٧٥ ٤٢٩ ١

٧٩٣٤٢

٣٥٠٨٠

٤٤٢٦٢

5,٥5

44,21

55,78

هرمزگان

٤١٥ ٧٧٦ ١

٦٦٢١٤

٢١٧٧٨

٤٤٤٣٦

3,72

32,89

67,10

همدان

٢٦٨ ٧٥٨ ١

٨٦١٢٨

٣٣٣١٤

٥٢٨١٤

4,89

38,67

61,32

یزد

٥٣٣ ١٣٨ ١

٧٦٦٨٩

٣٢٩٣٦

٤٣٧٥٣

6,73

42,94

57,05

مأخذ: وزارت ورزش و جوانان (استعلام شماره نامه 51/12685/ص، مورخ: 1402/08/08) [5].

براساس جدول فوق جمعیت ورزشکاران سازمان‌یافته سال (1401) در میان آقایان بیشتر از بانوان استان‌های کشور می‌باشد؛ ازطرفی میزان اوقات ‌فراغت ورزشی آقایان به نسبت بانوان بیشتر است و با افزایش سطح تحصیلات افراد، سهم اوقات ‌فراغت ورزشی نیز بیشتر میشود؛ همچنین سهم ورزش در اوقات ‌فراغت افراد ساکن در مراکز استانی به نسبت ساکنان غیر از مراکز استانی بیشتر است [6]. یافته‌های پژوهش‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که در سراسر جهان میزان فعالیت بدنی و مشارکت زنان در ورزش نسبت به مردان کمتر است و در کل زنان به نسبت مردان تمایل به انجام فعالیت‌های بدنی کمتر و با شدت پایین‌تری در اوقات‌ فراغت خود داشته‌اند. بنابراین، ارائه فرصت‌های بیشتر جهت انجام فعالیت‌های ورزشی و فراغتی امن و قابل دسترس بانوان به‌منظور افزایش سطح کلی فعالیت بدنی آنها مورد نظر است [7]. علاوه‌بر‌این هنجارهای فرهنگی، نقش‌های سنتی یا فقدان حمایت‌های اجتماعی لازم در سطح جامعه نیز ممکن است منجر به کاهش مشارکت در فعالیت بدنی شود که پرداختن به این موانع برای برنامه‌ریزی، حمایت و ارائه اقدامات فرهنگی بیش از پیش مورد نیاز می‌باشد. در شکل 1 به میزان مشارکت ورزشی استان‌های سراسر کشور پرداخته شده است.

شکل 1. نمودار درصد نسبی مشارکت ورزشی استانها در سال 1401 برحسب جمعیت هر استان

 

 

مأخذ: وزارت ورزش و جوانان (استعلام شماره نامه 51/12685/ص، مورخ: 1402/08/08) [5].

 

بنابراین هم‌اکنون میزان مشارکت ورزشی در بیشتر مناطق کشور بسیار پایین است؛ به‌نحوی که میزان فعالیت بدنی بخش‌های جنوب شرقی کشور در وضعیت بحرانی و بخش‌های مرکزی و شمالی کشور نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. درنتیجه به‌طور‌کلی امروزه میزان فعالیت بدنی و ورزشی آحاد جامعه در وضعیت مناسب و هم‌تراز خود با شاخص‌های سلامتی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت نبوده و تنها حدود 10 درصد از جمعیت کشور به‌صورت سازمان‌یافته در فعالیت بدنی و ورزش مشارکت دارند که با اتکا به داده‌های موجود و ارائه شده در این بخش می‌توان عنوان کرد که میزان توسعه و تعمیم ورزش همگانی مطابق با جزء «1» بند «الف» ماده (3) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) متناسب با سن، جنسیت و پراکنش استانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

3.میزان ارزانسازی و تحقق تربیت بدنی رایگان در کشور

جزء «1» بند «الف» ماده (۴) به اقدام در جهت بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی به‌منظور تحقق تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح اشاره دارد که در راستای بند سوم اصل (3) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. همچنین در جزء «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) نیز به فراهم کردن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ارزان‌سازی ورزش برای عموم مردم اشاره شده است. در این راستا با توجه به استعلام داده‌های آماری متناسب با کدهای ۶‌گانه مرتبط با هزینه‌کرد ورزشی خانوارهای شهری و روستایی در طول ادوار 1390 تا 1401 کشور که توسط مکاتبه شماره نامه (16200/8817-82) از مرکز آمار ایران حاصل شد، اقدام نظارتی به‌شرح زیر صورت گرفت [8].

3-1. هزینهکرد در زمینه تهیه بلیط مسابقات ورزشی، ورودی باشگاههای ورزشی و استخر

هرچند استفاده از اماکن ورزشی یا هزینه‌کرد ورودی مجموعه‌های ورزشی به‌تنهایی نمی‌تواند گویای تحقق سیاست تعریف شده باشد، اما بررسی این شاخص به‌همراه سایر مقوله‌های هزینه‌‌کرد ورزشی افراد ازجمله حق عضویت در باشگاه‌های ورزشی، کرایه تجهیزات ورزشی و هزینه‌های پرداختی برای فراگیری هر نوع ورزش در طول سال‌های اخیر با اتکا به طرح‌ آمارگیری گسترده مرکز آمار ایران که به‌نوعی پوشش‌دهنده داده‌های حاصل از ساکنان اقصی نقاط کشور می‌باشد، می‌تواند معیار موثقی در ارزیابی و نظارت بر میزان تحقق سیاست‌های اشاره شده باشد. براساس شکل‌های ذیل، میزان هزینه‌کرد افراد ساکن در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور با توجه به کمبود توزیع خدمات یا اماکن ورزشی و فقدان دسترسی به برخی از امکانات و تجهیزات ورزشی، در تمامی جنبه‌ها پایین‌تر از متوسط هزینه‌کرد‌های خانوارهای شهری بوده و مقدار بسیار ناچیزی داشته است.

  

شکل 2. نمودار هزینهکرد تهیه بلیط مسابقات ورزشی، ورودی باشگاههای ورزشی و استخر

 

 

 

مأخذ: مرکز آمار ایران (مکاتبه شماره نامه 16200/8817-82، مورخ: 1402/07/03) [4] (واحد هزینه‌ها برحسب ریال است).

 

هزینه‌کرد پایین افراد در طول سال‌های 1399 و 1400 به‌معنای ارزان‌سازی یا تحقق تربیت بدنی رایگان نبوده است؛ در این سال‌ها به‌دلیل همه‌گیری کرونا اکثر اماکن و مجموعه‌های ورزشی تعطیل شده و عملاً افراد هزینه‌کرد ورزشی خاصی (حتی برای تهیه بلیط و تماشای رویدادهای ورزشی) نداشته‌اند. همچنین مؤلفه‌های دیگری (همچون نرخ تورم) نیز می‌تواند در میزان کاهش هزینه‌کرد خانوارهای کشور تأثیرگذار باشد که در شکل 3 نرخ تورم در طول سال‌های 1390 تا 1401 ترسیم شده است.

 

شکل 3. نمودار نرخ تورم در طول سالهای 1390 تا 1401

‌‌

 

 

مأخذ: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

 

با تعدیل ارزش ریالی این بخش از هزینه‌کرد ورزشی خانوارهای شهری متناسب شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) (از سال 1392 تا سال 1396)، میزان متوسط هزینه‌کرد خانوارها حدود 24 درصد بالاتر از میزان تورم سالیانه است. لذا با حذف اثر تورم بر افزایش قیمت‌ها همچنان افزایش هزینه‌کرد خانوارها در تهیه بلیط و پرداختی ورودی اماکن ورزشی تأیید می‌شود.

 

شکل 4. نمودار میزان هزینهکرد تفریحات، سرگرمیها و خدمات فرهنگی خانوارهای شهری و روستایی

 

 

 

مأخذ: گزارش مرکز آمار ایران [4].

با توجه به شکل فوق مشخص است که از سال 1395 میزان هزینه‌‌های خانوارهای شهری و روستایی در حوزه‌های تفریحات، سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی روندی نزولی قابل‌توجهی را طی کرده است؛ در‌واقع این امر بیانگر آن است که در طول سنوات گذشته با کاهش توان اقتصادی خانوارها و بالا رفتن هزینه‌های ورزشی میزان فعالیت بدنی و ورزشی مردم نیز کاهش یافته است (البته با در نظر گرفتن محدودیت‌های دوران کرونا). در شکل ذیل نیز به میزان متوسط هزینه‌کرد ورزشی ماهیانه خانوارهای منتخب هر استان که حاصل از یافته‌های فرهنگ رفتاری خانوارهای کشور در سال 1396 توسط مرکز آمار ایران می‌باشد، اشاره شده‌ است [3]. درنتیجه بالا رفتن هزینه‌های ورزشی را می‌توان بهعنوان یکی از آثار و در‌عین‌حال عوامل کاهش فعالیت بدنی و ورزشی خانوارهای کشور بیان داشت. 

براساس نتایج طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوارهای کشور در سال 1394، متوسط هزینه‌کرد ورزشی ماهیانه خانوارهای کشور حدود ۳۱۱۹۲۷ ریال بوده، ازطرفی سهم این بخش در سال 1396 برای میانگین کل استان‌های کشور نیز حدود 432220 ریال بوده است [9]؛ در طول سال‌های منتهی به 1402 با وجود بالا رفتن هزینه‌های ورزشی، میزان هزینه‌کرد ورزشی خانوارهای ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور نیز کاهش یافته است، به‌نحوی که میزان هزینه‌کرد خدمات فرهنگی خانوارهای شهری در سال 1390 به‌طور‌کلی به میزان 4/3 درصد و برای خانوارهای روستایی نیز  3/12 درصد از کل هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای کشور بوده که این نرخ در سال 1401 به میزان 1/6 درصد برای خانوارهای شهری و 1/3 درصد نیز برای خانوارهای روستایی تقلیل یافته است. بنابراین میزان هزینه‌کرد خدمات فرهنگی و ورزشی خانوارهای ساکن در مناطق شهری و به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار و روستایی کشور بسیار ناچیز می‌باشد؛ گفتنی است اغلب باشگاه‌ها و ارائه خدمات ورزشی عمدتاً در مناطق شهری توزیع شده‌اند و این یکی از عوامل تأثیرگذار در سهم پایین هزینه‌کردهای ورزشی خانوارهای روستایی کشور است.

3-2. حق عضویت در باشگاههای ورزشی

هزینه‌ حق عضویت در باشگاه‌های ورزشی نیز به‌استثنای سال‌های 1399 و 1400در یک روند صعودی قرار دارد که در شکل ۵ به آن پرداخته شده است. 

شکل 5. نمودار حق عضویت در باشگاههای ورزشی

 

 

 

مأخذ: مرکز آمار ایران (مکاتبه شماره نامه 16200/8817-82، مورخ: 1402/07/03) [4] (واحد هزینه‌ها برحسب ریال است).

 

با محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده از سال 1390 تا 1398 برای حق عضویت در باشگاه‌های ورزشی خانوارهای شهری مشخص است که حتی این نرخ در سال 1398 به میزان 54 درصد بیشتر از شاخص قیمت مصرف‌کننده رشد کرده است. لذا افزایش هزینه‌های عمومی مرتبط با حق عضویت در باشگاه‌های ورزشی عموماً بالاتر از نرخ تورم رخ داده و این به‌معنای کاهش فرصت برای دسترسی به این خدمات است.  

3-3. کرایه تجهیزات و لوازم ویژه ورزش و تفریح

هزینه‌های مرتبط با کرایه تجهیزات و لوازم ویژه ورزش و تفریح شامل هزینه‌های پرداختی افراد در راستای به عاریه گرفتن برخی از تجهیزات ورزشی ازجمله تجهیزات ورزش‌های آبی همچون قایق، تجهیزات اسکی، انواع کفش‌های ورزشی، اسب و ... بوده است.  

 

شکل 6. نمودار کرایه تجهیزات و لوازم ویژه ورزش و تفریح

 

 

 

مأخذ: همان.

با محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده از سال 1390 تا 1400 مشخص است که حتی این نرخ در سال 1400 به میزان 18 درصد بیشتر از شاخص قیمت مصرف‌کننده رشد کرده و این نشان از افزایش میزان کرایه تجهیزات و لوازم ویژه ورزش و تفریح بیشتر از افزایش نرخ تورم دارد.  

3-4. هزینههای پرداختی برای فراگیری هر نوع ورزش

از میزان هزینه‌های پرداختی افراد ساکن در مناطق شهری و روستایی جهت فراگیری هر نوع ورزشی، می‌توان به میزان متوسط نرخ سالیانه پرداختی خانوارهای کشور برای استفاده از برنامه‌های آموزشی و تمرینی ورزش نیز پی برد؛ ازاین‌رو، داده‌های حاصل از شکل 7 حاکی از آن است که در طول 10 سال اخیر هزینه‌های مرتبط با یادگیری ورزش نیز با وجود نوسانات جزئی در برخی از سال‌ها به‌استثنای سال‌های 1399 و 1400 (به‌دلیل همه‌گیری کرونا) افزایشی بوده است. همچنین میزان هزینه‌کرد افراد ساکن در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور بسیار ناچیز بوده که چه‌بسا استعدادهای متعددی از افراد ساکن در مناطق کم‌برخوردار کشور متولد می‌شوند، اما به‌دلیل وجود محرومیت از دریافت انواع خدمات آموزشی ورزشی و سایر تسهیلات دسترسی به خدمات ورزشی و توزیع ناعادلانه اماکن و تجهیزات ورزشی از دستیابی به انگیزه‌های افتخارآفرینی جامعه خود باز می‌مانند.      

 

شکل 7. نمودار هزینههای پرداختی برای فراگیری هر نوع ورزش

 

 

 

مأخذ: همان.

بنابراین همان‌طور که در شکل‌های فوق نیز قابل رؤیت است، به‌طور‌کلی از سال‌های 1390 تا 1401 در تمامی مقوله‌های اشاره شده میزان هزینه‌کردهای ورزشی خانوارهای شهری و روستایی کشور با یک روند صعودی همراه می‌باشد، حتی با محاسبه شاخص قیمت مصرفی متناسب با تورم نیز میزان هزینه‌های ورزشی خانوارها در طی سنوات اخیر به‌نحو چشمگیری افزایش یافته که با این حساب عملاً ارزان‌سازی ورزش و ارائه تربیت بدنی رایگان به‌عنوان تکلیفی بین‌بخشی محقق نشده است.

 

4.میزان دسترسیپذیری مردم به ورزش

جزء «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) به فراهم کردن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای عموم مردم اشاره کرده است. یکی از معیارهای دسترسی‌پذیری عموم مردم به ورزش، وجود اماکن ورزشی هم‌جوار با محل سکونت افراد می‌باشد؛ به‌طوری‌که بسیاری از تحقیقات از مسافت و زمان طی شده تا رسیدن به اماکن ورزشی به‌عنوان یک شاخص مناسب به‌منظور دسترسی به اماکن ورزشی استفاده می‌کنند. در این راستا، اغلب هدف‌گذاری‌ها 15 دقیقه پیاده‌روی که معادل 1000 متر است را ملاک دسترسی به اماکن ورزشی می‌دانند [10]. بنابراین افزایش میزان دسترسی آحاد جامعه به ورزش و همچنین ارتقای سطح فعالیت بدنی و تندرستی در جامعه ایجاب می‌کند تا با فراهم‌سازی اماکن ورزشی در دسترس مردم، امکان ارائه بخشی از خدمات ورزشی مورد نیاز جهت افزایش مشارکت در فعالیت‌های بدنی و ورزشی در جامعه مهیا شود.

نگاه سیاستگذاری از همان ابتدای تصویب برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور همواره مبتنی‌بر توسعه اماکن و اراضی با کاربری ورزشی و واگذاری‌های عادلانه آن بخش خصوصی و تعاونی به قیمت ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور ‌اقتصاد و دارایی و یا در اختیار گذاشتن رایگان آن به وزارت ورزش و جوانان توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد و کشاورزی و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق این امر بوده است [11]. در بند «الف» ماده (117) برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، دولت موظف شده تا پشتیبانی‌های لازم را از ورزش کشور براساس سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش به‌عمل آورد. به‌گونه‌ای که سرانه فضاهای ورزشی (سرپوشیده و روباز) حداقل به یک متر‌مربع تا پایان برنامه افزایش یابد؛ با‌این‌حال پس از گذشت یک دهه، سرانه مذکور محقق نشده و هم‌اکنون میزان سرانه 80 سانتی‌متر است [6].

ازسوی‌دیگر، مطابق با جزء «15» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) با موضوع تهیه طرح آمایش سرزمینی ورزش کشور توسط وزارت فوق حداکثر 6 ‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، پس از گذشت 4 سال تهیه نشده است [12]؛ درحالی‌که چنانچه این سند تهیه و نظارت کافی بر اجرای آن صورت می‌گرفت، امروزه توزیع متوازن و متناسب اماکن و تجهیزات ورزشی در سراسر کشور محقق شده بود. چراکه در حال‌ حاضر حدود 30000 باشگاه ورزشی فعال، 13000 مکان ورزشی و بیش از 3000 مجموعه نیمه‌تمام ورزشی در کشور وجود دارد که گاه در احداث یا تکمیل، تعمیر و توسعه آن به ضرورت، اهمیت، توزیع عادلانه و متناسب با تراکم جمعیت محلی، میزان دسترسی‌پذیری و استقبال ساکنان محلی به آن مجموعه ورزشی توجه کافی نشده است [16]؛ ازطرفی از زمان شروع به‌کار وزارت ورزش و جوانان به‌طور متوسط تنها حدود 50 درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارتخانه تأمین مالی شده که این موجب عدم توسعه و تکمیل بسیاری از اماکن و تجهیزات ورزشی شده است [17].

شکل 8. نمودار سرانههای ورزشی استانهای کشور در سال 1402  

 

 

 

مأخذ: وزارت ورزش و جوانان [16].

در شکل فوق سهم سرانه‌های ورزشی هر استان به میزان متر‌مربع به‌ازای هر نفر در محور عمودی مشخص شده است که به‌این‌ترتیب سهم بیشترین و کمترین استان‌ها به‌لحاظ برخورداری از سرانه‌های ورزشی نیز قابل رؤیت می‌باشد؛ ازطرفی با توجه به پایین بودن میزان سرانه‌های ورزشی و همچنین سایر هزینه‌کرد‌های ورزشی خانوارهای روستایی و مناطق کم‌برخوردار در دریافت خدمات ورزشی با مقاصد تفریحی و فراگیری ورزش که پیش‌تر در قالب شکل‌های 7 تا 10 سهم ناچیز آنها مشخص و ترسیم شده است، می‌توان پی برد که بر‌پایه توزیع ناعادلانه، نامتوازن و نامتناسب اماکن و تجهیزات ورزشی متناسب با جمعیت و میزان تقاضای خانوارهای کشور، مقوله دسترسی‌پذیری مردم به ورزش به‌ویژه برای خانوارهای روستایی و مناطق کم‌برخوردار کشور به‌طور مطلوب تحقق نیافته است.

در حال حاضر بیش از 90 درصد سرانه‌های ورزشی صرفاً در دسترس خانوارهای شهری است، درحالی‌که 26 درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند [6]؛ لذا در این حوزه عدالت در توزیع سرانه‌های ورزشی صورت نگرفته‌ است. از طرفی بیش از 92 درصد از اماکن و تجهیزات ورزشی دستگاه‌های دولتی کشور نیز در دسترس عامه مردم نمی‌باشد، درحالی‌که داشتن امکانات و فضاهای مطلوب ورزشی و همچنین دسترسی آسان به آنها ازجمله بدیهی‌ترین الزامات پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی آحاد جامعه است که حداقل بخشی از پایین بودن سهم فعالیت‌های ورزشی خانوارهای کشور را رقم زده است.

 

5.جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

ازجمله وظایف مهم وزارت ورزش و جوانان در حوزه همگانی شدن ورزش، جزء «1» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16) است و به اقدام در جهت بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی به‌منظور تحقق تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح اشاره دارد که در راستای بند سوم اصل (3) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. همچنین جزء «25» بند «الف» ماده (۴) نیز اشاره به دسترسی آسان و ارزان ورزش برای عموم مردم دارد. در این راستا با بررسی میزان هزینه‌کرد ورزشی خانوارها در قالب کدهای ۶‌گانه مرتبط با هزینه‌کرد ورزشی خانوارهای شهری و روستایی در طول ادوار 1390 تا 1401 کشور، مشخص شد که میزان هزینه‌های ورزشی در دهه‌ اخیر روند صعودی را طی کرده است؛ برای مثال با حذف اثر تورم از قیمت‌های تهیه بلیط ورودی رویدادها و استفاده از اماکن ورزشی در بازه 1392 تا 1396، متوسط هزینه‌های ورزشی در این حوزه حدود 24 درصد بالاتر رفته است و میزان توسعه و تعمیم ورزش همگانی نیز متناسب با سن، جنسیت و پراکنش استانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

از طرفی با توجه به اهمیت سیاستگذاری در توسعه ورزش ‌همگانی، در آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) نیز حکم مشخصی نسبت به‌ اجرایی شدن بندهای قانونی مورد بررسی وجود ندارد و به‌رغم تلاش‌ها و برنامه‌های صورت گرفته در راستای ایجاد و ساماندهی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی، همایش‌های پیاده‌روی، برگزاری رویدادهای رقابتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی هنوز هم وضعیت مطلوبی در میزان مشارکت ورزشی و فعالیت بدنی آحاد جامعه حاصل نشده است.

توسعه و همگانی شدن ورزش را اگر بخواهیم صرفاً بر‌عهده وظایف وزارت ورزش و جوانان در نظر بگیریم، توفیق چندانی حاصل نخواهد شد؛ چراکه با توجه به گسترده بودن جامعه هدف و کم بودن منابع و امکانات در اختیار وزارت ورزش و جوانان برای این حوزه کافی نخواهد بود. لذا باید توجه داشت که لازمه توسعه و تعمیم ورزش در میان اقشار مختلف جامعه نیازمند همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور است.  

بنابراین لازم است تا اقدام به اصلاح و بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر به‌کارگیری و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ در راستای مولدسازی و آزادسازی اماکن و تجهیزات ورزشی جهت استفاده عموم مردم و تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام وزارت ورزش حداکثر ظرف مدت یک سال با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله واگذاری بر‌مبنای اهلیت، نظارت و رسیدگی مطابق با ماده‌ (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اصلاحی مصوب (1384/07/26) با موضوع اجرای وظایف اجتماعی دولت، ارائه مشوق‌های هدفمند استفاده از مشارکت‌های عمومی- خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و یا حذف طرح‌های فاقد توجیه بهره‌برداری مطلوب ورزشی بر‌اساس آمایش سرزمینی ورزش شود.

 

6.پیشنهادها

در راستای تحقق جزء «1» بند «الف» ماده (3)، جزء‌های«1» و «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (۱399/۶/۱6) با موضوع توسعه و تعمیم ورزش همگانی و دسترسی آسان، ارزان و تحقق تربیت بدنی رایگان برای عموم مردم نیاز به اصلاح و بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) است. بنابراین اصلاحات و بازنگری‌های ذیل پیشنهاد می‌شود:

ماده (2) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) با موضوع حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در راستای به‌کارگیری و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

  • ماده (2): وزارت ورزش و جوانان موظف است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ازجمله ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اصلاحی مصوب (1384/06/27)، ماده (۲۷) و بند «ل» ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب (1393/۱۲/04) و همچنین در راستای مولدسازی دارایی‌های ورزشی دولت، نسبت به جذب، ساماندهی، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه‌های مربوط به امور جوانان و توسعه ورزش اعم از حوزه‌های قهرمانی، همگانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و با تأکید بر آمایش سرزمینی ورزش اقدام نماید.
  • تبصره: وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری هیئت‌عالی مولدسازی دارایی‌‌های دولت نسبت به تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام خود حداکثر ظرف مدت یک سال با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله واگذاری، استفاده از مشارکت‌های عمومی- خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و یا حذف طرح‌های فاقد توجیه بهره‌برداری مطلوب ورزشی اقدام نماید.

ماده (5) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) با موضوع دریافت پروانه تأسیس و فعالیت در راستای به‌کارگیری و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

  • ماده (5): در راستای اجرای بند «۱۲» ماده (۴) قانون، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری‌ـ مصوب ۱۳۸۶ـ و بخش غیردولتی، موظف به دریافت پروانه تأسیس و فعالیت برای باشگاه‌ها و اماکن ورزشی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات ورزشی و تندرستی و انجام همکاری با وزارت با رعایت ضوابط قانونی مربوط در این زمینه می‌باشند.

تبصره‌های «1 و 2» ماده (5) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) در راستای نظارت‌پذیری و تنظیم ارتباطات بین‌بخشی به‌شرح زیر الحاق می‌شود‌:

  • تبصره «1»: وزارت ورزش و جوانان به‌منظور ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های ورزشی تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ موظف به تهیه و تصویب تفاهم‌نامه همکاری و تصویب آن در هیئت‌وزیران می‌باشد.
  • تبصره «2»: تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و بخش غیردولتی موظف به ارائه گزارش عملکرد سالیانه خود به شورای عالی ورزش و تربیت بدنی می‌باشند.

ماده (7) آیین‌نامه اجرایی قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1401/12/24) با موضوع تشویق و توسعه مشارکت مردمی، گسترش نهضت داوطلبی، استفاده و حمایت بخش خصوصی در امر توسعه فعالیت‌ها و ارائه خدمات ورزشی به‌شرح زیر اصلاح می‌شود‌:

  • ماده (7)‌: وزارت مجاز است به‌منظور تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی با هدف مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبانه در حوزه ورزش، نسبت به مولدسازی دارایی‌های ورزشی دولت و حمایت از سرمایه‌گذاری ازجمله تسهیل واگذاری اراضی، اماکن و تجهیزات ورزشی دولت و واگذاری بر‌مبنای اهلیت، نظارت و رسیدگی مطابق با ماده (۸۸) با موضوع اجرای وظایف اجتماعی دولت و ماده (27) با موضوع واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید و نیمه‌تمام و تکمیل شده قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب (1393/12/04) و همچنین با رعایت مصوبه هیئت‌عالی مولدسازی دارایی‌های دولت مصوب (1399/09/04) اقدام نماید.

با توجه به عدم اجرای تکلیف جزء «15» بند «الف» ماده (4) قانون اهداف، وظایف و اختیارات ورزش و جوانان مصوب 1399 در‌خصوص تهیه طرح آمایش سرزمینی ورزش کشور لازم است تا مجلس شورای اسلامی به اجرایی شدن آن نیز نظارت کند.  

 

 

  1. WHO Global Recommendations on Physical Activity for Health, Geneva: World Health Organization, 2011.
  2. گزارش جامع فعالیت بدنی مرتبط با سلامت در جمهوری اسلامی ایران (1399).
  3. طرح‌ آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارها در سال (1396). مرکز آمار ایران.
  4. طرح‌ آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارها در سال (1399). مرکز آمار ایران.
  5. استعلام گزارش وزارت ورزش و جوانان در راستای حمایت تقنینی از توسعه و تعمیم ورزش همگانی کشور به شماره نامه: 51/12685/ص، مورخ: 1402/08/08 از وزارت ورزش و جوانان.
  6. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۱402). گزارش سیاستی با عنوان «گزارش نظارتی بررسی وضعیت فعالیت بدنی و ورزش در سبد فراغتی خانوارهای ایرانی»، شماره مسلسل: 1607.
  7. Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. C. (2018). "Worldwide Trends in Insufficient Physical Activity from 2001 to 2016: A Pooled Analysis of 358 Population-based Surveys with 1 9 Million Participants", The Lancet Global Health, 6 (10), e1077-e1086.
  8. استعلام کدهای ۶‌گانه مرتبط با طرح‌های هزینه‌کرد ورزشی خانوارهای شهری و روستایی در طول ادوار 1390 تا 1401، به شماره نامه: 16200/8817-82، مورخ: 1402/07/03 از مرکز آمار ایران.
  9. طرح‌ آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارها در سال (1394)، مرکز آمار ایران.
  10. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۱402)، گزارش سیاستی با عنوان «گزارش تقنینی ارائه راهکارهای اثربخش جهت افزایش سرانه و دسترسی مردم به اماکن و خدمات ورزشی»، شماره مسلسل: 19459.
  11. قانون برنامه پنج‌ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1372-1368).
  12. قانون برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1388-1384).
  13. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۱402). گزارش سیاستی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 کل کشور (12): ردیف‌های اعتباری وزارت ورزش و جوانان»، شماره مسلسل: 19739.
  14. استعلام عملکرد وزارت ورزش و جوانان در راستای اجرایی کردن جزء «1» بند «الف» ماده (3) و جزءهای «1» و «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16)، به شماره نامه: 11000/6139-82، مورخ: 1402/05/08 از وزارت ورزش و جوانان.
  15. استعلام عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور در حوزه ورزش همگانی به شماره نامه: 4/17177/د، مورخ: 1402/08/07 از وزارت ورزش و جوانان.
  16. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۱402). گزارش سیاستی با عنوان «ارزیابی طرح احداث مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهر تهران (طرح احداث ورزشگاه جدید ۱۲۰ هزار نفری و سالن چندمنظوره ۲۲ هزار نفری)»، شماره مسلسل: 19680.
  17. استعلام عملکرد وزارت ورزش و جوانان در راستای اجرایی کردن جزءهای «23» و «25» بند «الف» ماده (۴) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب (1399/06/16)، به شماره نامه: 81/8698/د، مورخ: 26/ 03 / 1403 از وزارت ورزش و جوانان.