سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران

نوع گزارش : گزارش های راهبردی

نویسندگان

1 کارشناس اداره افکار سنجی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

2 کارشناس گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی

10.22034/report.mrc.2024.1403.32.8.20111-1

چکیده

در دهه های اخیر فرهنگ سلبریتی در کشور ایران رشد قابل توجهی یافته است؛ به طوری که از دهه ۱۳۹۰ به این سو، جامعه ایران شاهد افزایش تعداد و تکثر سلبریتی ها بوده است و عرصه های جدیدتری نظیر سیاست و محیط های دانشگاهی نیز درگیر فرایند «سلبریتیزه شدن» شده اند. این در حالی است که پیمایش های اندکی با موضوع دیدگاه و نگرش مردم درباره سلبریتی ها و فرهنگ سلبریتی در ایران اجرا شده اند. افکارسنجی ملت یک پیمایش ملی با هدف توصیف نگرش مردم به فرهنگ سلبریتی در ایران، میزان هواداری از سلبریتی ها و میزان اعتماد مردم به آنها کرده است.

گزیده سیاستی

نتایج افکارسنجی نشان می دهد 46/6 درصد از مردم فقط سلبریتی های ساکن ایران و 4/3 درصد فقط سلبریتی های ایرانی ساکن در خارج از کشور را دنبال میکنند. همچنین20/1 درصد بیان کرده اند هر دو دسته را به یک اندازه دنبال میکنند و 26/4 درصد اصلا سلبریتی ها را دنبال نمی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات