نوع گزارش : گزارش های راهبردی
نویسندگان
1 کارشناس اداره افکار سنجی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
2 کارشناس گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
چکیده
در دهه های اخیر فرهنگ سلبریتی در کشور ایران رشد قابل توجهی یافته است؛ به طوری که از دهه ۱۳۹۰ به این سو، جامعه ایران شاهد افزایش تعداد و تکثر سلبریتی ها بوده است و عرصه های جدیدتری نظیر سیاست و محیط های دانشگاهی نیز درگیر فرایند «سلبریتیزه شدن» شده اند. این در حالی است که پیمایش های اندکی با موضوع دیدگاه و نگرش مردم درباره سلبریتی ها و فرهنگ سلبریتی در ایران اجرا شده اند. افکارسنجی ملت یک پیمایش ملی با هدف توصیف نگرش مردم به فرهنگ سلبریتی در ایران، میزان هواداری از سلبریتی ها و میزان اعتماد مردم به آنها کرده است.
گزیده سیاستی
نتایج افکارسنجی نشان می دهد 46/6 درصد از مردم فقط سلبریتی های ساکن ایران و 4/3 درصد فقط سلبریتی های ایرانی ساکن در خارج از کشور را دنبال میکنند. همچنین20/1 درصد بیان کرده اند هر دو دسته را به یک اندازه دنبال میکنند و 26/4 درصد اصلا سلبریتی ها را دنبال نمی کنند.
کلیدواژهها
موضوعات