بررسی کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای در ایران

نویسنده

چکیده

توسعه آموزش های فنی وحرفه ای (مهارتی) یکی از بندهای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور بوده است؛ از این رو، در گزارش پیش رو تصویری از وضعیت موجود آموزش های فنی وحرفه ای در سه بخش هنرستان های آموزش و پرورش، آموزش عالی (دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی-کاربردی) و سازمان آموزش فنی و حرفه ای ارائه شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر، آموزش های فنی وحرفه ای در ایران، ۳۵ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه و ۱۲ درصد دانشجویان آموزش عالی را شامل می شود که با اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه کشور برای این بخش ها، به ترتیب ۵۰ درصد و ۳۰ درصد فاصله دارد. همچنین، این حوزه با آسیب هایی مانند کمبود هنرآموز و مربی، کمبود تجهیزات کارگاهی، نرخ اشتغال پایین، پایین بودن شأن و جایگاه اجتماعی و کمبود داده های ارزیابی مواجه است که به جزئیات هر یک در متن پرداخته شده است. با توجه به بررسی های انجام شده، جهت رفع آسیب های موجود، افزایش اعتبارات آموزش های فنی وحرفه ای، افزایش مشارکت بخش خصوصی، روزآمدسازی محتوای آموزشی و ایجاد بانک نیازهای مهارتی کشور پیشنهاد شده است.