نوع گزارش : گزارش های تقنینی
نویسنده
کارشناس گروه بودجه دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
چکیده
اختصاص قیر رایگان توسط دولت به پروژه های عمرانی به دو صورت ریالی (اعتباری) و کالایی امکان پذیر است. در روش ریالی، دولت متناسب با پیش بینی از قیمت رایج قیر اعتبار مورد نیاز را از محل منابع عمومی برای دستگاه های مجری در جداول قانون بودجه درنظر گرفته و طی سال به همان میزان برای تهیه قیر به دستگاه ذی ربط تخصیص می دهد. دستگاه ذی ربط نیز با توجه به ضوابط و سایر مقررات نسبت به تهیه قیر مورد نیاز یا انعقاد قرارداد با پیمانکار اقدام می کند. اما در روش کالایی حواله تحویل وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) رایگان از پالایشگاه ها به طور مستقیم در اختیار دستگاه اجرایی قرار گرفته و دستگاه ذی ربط با مراجعه به پالایشگاه یا تسلیم حواله وکیوم باتوم رایگان به پیمانکار نیاز خود را تأمین می کند. در چند سال اخیر در لایحه بودجه تقدیمی دولت ابتدا تخصیص قیر رایگان به دستگاه ها به صورت اعتباری بوده؛ اما در جریان بررسی لوایح بودجه دولت، مجلس همواره اختصاص قیر رایگان را به نحو تحویل کالایی وکیوم باتوم به دستگاه ها تبدیل می کند. اگرچه در سازوکار اجرای قیر رایگان برای پروژه های عمرانی عملکرد سازمان برنامه بودجه در تخصیص اعتبارات غالباً نامناسب است، اما حجم بالای فساد و عدم امکان نظارت دقیق در طول اجرای تحویل حواله قیر رایگان دغدغه اصلی و قابل تأمل است. در قانون بودجه سال جاری، مصوبه صحن مجلس مبنی بر تحویل کالایی قیر رایگان ازسوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خلاف سیاست های کلی شناسایی شد و سازوکار پرداخت به طرح پیشنهادی دولت مبنی بر تخصیص اعتباری تبدیل شد. لذا اصلاح مدنظر در طرح «اصلاح بند «ک» تبصره «۱» قانون بودجه ۱۴۰۲» و بازگشت به مصوبه قبلی مجلس فاقد موضوعیت به نظر می رسد. در ادامه طرح مذکور دقیق تر بررسی خواهد شد.
موضوعات
سابقه موضوع
از سال 1393 با تصویب بند «ف» تبصره «2» قانون بودجه سال 1393، بند «ی» تبصره «2» قانون بودجه سال 1394 و بند «ه» تبصره «1» قانون بودجه سال 1395، تکلیف واگذاری قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی و چند نهاد دیگر به قانون بودجه اضافه شد که براساس آن وزارت نفت مکلف شده است هرساله مقدار معینی قیر را بهصورت رایگان در اختیار پروژههای عمرانی کشور قرار دهد. این در حالی است که بیش از 80 درصد عرضه قیر کشور در اختیار بخش خصوصی است. همچنین، ماده اولیه تولید قیر، موسوم به وکیوم باتوم را پالایشگاهها تولید کرده و بهغیراز دو پالایشگاه دولتی امام خمینی (ره) (شازند اراک) و آبادان، مابقی از طریق بورس عرضه میشود.
مطابق این روند قانونی، وزارت نفت مکلف شد مقدار معینی قیر را بهصورت رایگان در اختیار پروژههای عمرانی کشور و سازمانهای ذیربط قرار دهد. حال آنکه پس از واگذاری پالایشگاهها و خصوصیسازی کارخانجات قیرسازی، عمده تولید ماده اولیه (وکیوم باتوم) و محصول نهایی در اختیار وزارت نفت نیست. لذا تحویل قیر رایگان به دستگاههای دولتی و تسویه حساب فیمابین شرکتهای خصوصی و بخش عمومی با مشکلاتی همراه شده است. مطابق قوانین بودجههای سالیانه، پس از آنکه واحدهای قیرسازی قیر خود را بهصورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی یا هر نهاد دیگری که در بندهای مذکور قانون به آن اشاره شده است، تحویل نمایند، دستگاه اجرایی مربوطه، واحد قیرسازی مورد نظر را برای دریافت وکیوم باتوم اعتباری به پالایشگاه معرفی میکند. پالایشگاه نیز موظف است در سقف تعهداتی که دارد وکیوم باتوم تولیدی خود را بهصورت اعتباری در بورس عرضه کند تا شرکتهایی که حواله دریافت وکیوم باتوم دارند بتوانند بهصورت رایگان خوراک وکیوم باتوم دریافت نمایند.
در قوانین بودجه سالیانه مسئولیت جبران زیان پالایشگاههای خصوصی بهدلیل عرضه رایگان وکیوم باتوم، در سالهایی برعهده دولت و در برخی مواقع برعهده وزارت نفت قرار میگرفت. منابع جبران مابهالتفاوت قیمت وکیوم باتوم در بازار بورس نیز در سالهای مختلف متفاوت بوده است؛ در برخی از سالها از محل فروش خوراک میعانات گازی به پتروشیمی و پالایشگاهها، بعضاً بهصورت نقدی یا به روش اعمال تخفیف در قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه این جبران پیشبینی شده است.
جدول 1. سابقه قانونی تخصیص قیر رایگان
قانون بودجه سال |
سقف مبلغ تأمین اعتبار (میلیارد تومان) |
مسئولیت جبران زیان و تسویه حساب |
سازوکار اجرایی |
محل تأمین منابع |
1393 (بند «ف» تبصره «۲») |
600 (500 هزار تن) |
وزارت نفت (دولت) |
تحویل فیزیکی قیر |
نامشخص (بودجه عمومی) |
1394 (بند «ی» تبصره «۲») |
2400 (2میلیون تن) |
دولت و شرکت ملی نفت |
تحویل فیزیکی قیر |
سرجمع منابع نفت پس از کسر سهم صندوق[1] |
1395 (بند «هـ» تبصره «1») |
2400 (2میلیون تن) |
دولت و شرکت ملی نفت |
تحویل فیزیکی قیر |
سرجمع منابع نفت پس از کسر سهم صندوق |
1396 (بند «هـ» تبصره «۱») |
3000 (4 میلیون تن) |
شرکت ملی نفت |
تحویل فیزیکی وکیوم باتوم |
خوراک تحویلی |
1397(بند «هـ» تبصره «1») |
3000 (4میلیون تن) |
شرکت ملی نفت |
تحویل فیزیکی وکیوم باتوم |
خوراک مایع تحویلی به پتروشیمیها و پالایشگاهها |
1398 (بند «ه» تبصره «1») |
6000 (4میلیون تن) |
شرکت ملی نفت |
پرداخت اعتبار (100درصد تخصیص یافته) |
خوراک مایع تحویلی به پتروشیمیها و پالایشگاهها |
1399 (طرح الحاقی به قانون بودجه) |
4000 (1 میلیون تن) |
دولت |
تحویل فیزیکی وکیوم باتوم |
طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی و استانی |
1400 (بند «ز» تبصره «۱») |
15000 |
وزارت نفت (دولت) |
تحویل فیزیکی وکیوم باتوم |
نامشخص (بودجه عمومی)[2] |
1401 (اصلاحیه بند «ز» تبصره «1» قانون بودجه) |
19000 (حداقل 2.5 میلیون تن) |
دولت |
تحویل فیزیکی وکیوم باتوم |
تحویل نفت خام به پالایشگاهها |
1402 (بند «ک» تبصره «1») |
20000 |
دولت |
پرداخت اعتبار |
تحویل نفت خام به پالایشگاهها |
تبیین طرح پیشنهادی مجلس
طرح «اصلاح بند «ک» تبصره «1» قانون بودجه 1402» که ازسوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است به دنبال بازگشت حکم قانون بودجه 1402 به مصوبه اولیه مجلس است. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ دویست هزار میلیارد (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نفت خام از محل منابع داخلی در اختیار شرکت ملی نفت ایران در اختیار پالایشگاهها قرار داده و به میزان آن، بهصورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به دستگاههای اجرایی موضوع این قانون تحویل دهد و در حسابهای فیمابین خود و خزانهداری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه نماید. وزارت نفت مکلف است مابهالتفاوت قیمت هر تن ۷۵ میلیون ریال با میانگین وزنی ماهانه قیمتهای معاملاتی مواد اولیه (وکیوم باتوم) در بورس را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک پالایشگاهها از طریق شرکت ملی پخش و پالایش جبران و اعمال حساب کند. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به دستگاههای موضوع این بند افزایش مییابد.
اظهارنظر کارشناسی
اینگونه تکلیف و ایجاد بار مالی با اصول بودجهریزی مغایرت داشته و از منظر کارشناسی مورد تأیید نیست زیرا موجب کاهش شفافیت، پیشبینیپذیری و امکان مدیریت منابع و مصارف خواهد شد؛ لذا پیشنهاد میشود سقف ریالی برای هزینهکرد مجموع اعتبارات این بند قرار داده شود.
جمعبندی و پیشنهاد
مطابق با بند «ک» تبصره «1» قانون بودجه سال 1402 تأمین قیر رایگان برای دستگاههای اجرایی میبایست به روش اعتباری و از محل تهاتر نفت خام سهم دولت با فراوردههای پالایشگاهها تأمین شود. طرح اصلاح بند «ک» تبصره «1» قانون بودجه سال 1402 سازوکار اجرایی تأمین قیر رایگان را از روش اعتباری به تحویل کالایی تغییر داده و ازسویی، تأمین منابع مالی اجرای آن دارای ابهام است. درباره این طرح نکات زیر قابل بیان است:
براساس نکات عنوان شده و مبتنیبر ارزیابی فنی، عمرانی، اقتصادی و بودجهریزی، تصویب کلیات طرح «اصلاح بند «ک» تبصره «1» قانون بودجه 1402» توصیه نمیشود. با این وجود، در صورت اصرار بر تصویب کلیات طرح، جهت بهبود و رفع برخی ابهامها، بهتر است موارد ذیل اصلاح شود:
پیوست
آمار عملکرد پالایشگاه تهران در تحویل وکیوم باتوم رایگان و زیان وارده از محل اعمال نرخ میانگین ماهیانه برای تمام پالایشگاهها
ماه |
مقدار تحویل (تن) |
نرخ معاونت برنامهریزی براساس نرخ میانگین ماهیانه تمام پالایشگاهها (میلیون تومان) |
نرخ پالایشگاه تهران (میلیون تومان) |
مابهالتفاوت نرخ (میلیون تومان) |
زیان وارده (میلیارد تومان) |
آبان 1400 |
25000 |
8.5 |
9.6 |
1.1 |
27.5 |
آذر 1400 |
17000 |
7.5 |
8.4 |
0.9 |
15.3 |
دی 1400 |
46000 |
7.5 |
8.1 |
0.6 |
27.6 |
بهمن 1400 |
52000 |
9.2 |
10.6 |
1.4 |
72.8 |
اسفند 1400 |
53000 |
9.3 |
10.3 |
1 |
53 |
اردیبهشت 1401 |
25000 |
10.81 |
10.86 |
0.05 |
1.25 |
خرداد 1401 |
58000 |
10.71 |
10.79 |
0.07 |
4 |
مجموع |
|
|
|
|
201 |