تحلیل و ارزیابی محتوایی برنامه های شش گانه توسعه در حوزه تربیت بدنی و ورزش (الزامات و ملاحظات جهت تدوین برنامه هفتم توسعه)

نویسنده

پژوهشگر ارشد گروه ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

چکیده

گزارش پیشرو به منظور تحلیل محتوایی کمی و کیفی برنامههای اول تا ششم توسعه در حوزه ورزش و تربیت بدنی بر اساس مقولات هجده گانه «ایجاد و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی»، «ترویج و تعمیم ورزش همگانی»، «توسعه ورزش دانشآموزی»، «حمایت از ورزش قهرمانی»، «حمایت از ورزش حرفهای»، «حمایت از ورزش بانوان»، «حمایت از ورزش جانبازان و معلولان» «حمایت از ورزش عشایری – روستایی»، «حمایت از ورزش بومی، محلی و سنتی»، «حمایت از ورزش دانشجویی»، «حمایت از ورزش کارکنان»، «حمایت از ورزش» «دیپلماسی ورزشی و روابط بینالملل»، «واگذاری به بخش غیردولتی»، «فعالیتهای نظارتی – عملکردی»، «فعالیتهای اقتصادی»، «فعالیت در راستای توانمندسازی منابع انسانی» و «فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی» صورت گرفت. یافتههای این گزارش نشان میدهد که بیشترین توجه سیاستگذار به حوزه تربیت بدنی و ورزش به ترتیب در برنامه چهارم توسعه با 34 حکم، برنامه سوم توسعه با 24 حکم، برنامه ششم توسعه با 22 حکم، برنامه دوم توسعه با 19 حکم، برنامه پنجم توسعه با 12 حکم و برنامه اول توسعه با 3 حکم بوده است. آسیبها و ضعفهای برنامههای ششگانه توسعه در این حوزه شامل «کلی بودن و تفسیرپذیر بودن برخی از مواد و بندها»، «عملیاتی و اجرایی نبودن غالب مواد و بندها»، «مبهم و نامفهوم بودن محتوای برخی از مواد و بندها»، «نظارتپذیر نبودن غالب مواد و بندها»، «حاکم شدن نظام بودجه‎ای بر برنامه توسعه»، «عدم توجه به برنامهریزی برمبنای آمایش سرزمین – رشته»، «نبود اجماع گفتمانی در تدوین احکام حوزه تربیت بدنی و ورزش» است و انتظار میرود که در تهیه و تدوین احکام برنامه هفتم در حوزه تربیت بدنی و ورزش به این موارد توجه شود