اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح تأمین نیروی انسانی آموزش وپرورش»

نویسنده

کارشناس گروه آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

چکیده

معلم رکن مهمی از آموزش وپرورش است که هرگونه سیاستگذاری درخصوص نحوه تأمین و تربیت آن نسبت مستقیمی با کیفیت و کارکرد نظام آموزشی دارد. با وجود این هرچند اسناد بالادستی (همچون ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش وپرورش» مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 1399/8/27) و فرمایشات رهبر معظم انقلاب تأمین معلم را انحصاراً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی پیش بینی کرده، اما هیچ قانونگذاری جامعی درخصوص تأمین و تربیت نیروی انسانی انجام نشده و ازاینرو تأمین نیروی انسانی آموزش وپرورش سال های متمادی با چالش های عدیده ای مواجه بوده است. از طرفی نیز کمبود نیرو و شرایط اضطراری باعث شده که این وزارتخانه به سمت راهکارهای فوری جذب معلم از قبیل حق التدریس (آزاد)، سربازمعلم و معلمان خرید خدمات آموزشی برود که هرکدام به نوعی آسیب هایی به همراه دارد و موجب کاهش کیفیت تحصیلی می شود و همچنین با ایجاد انتظار استخدام برای شاغلین در قالب های مذکور و از سویی نبود قانونی برای تعیین تکلیف، نارضایتی و اعتراضاتی را دامن می زند. در شرایط موجود تنها حدود ۳۰ درصد نیروی انسانی آموزش وپرورش از مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) تأمین می شوند که این برخلاف رویکرد اسناد بالادستی است و تذکر رهبر معظم انقلاب را نیز به همراه داشت؛ معظم ٌله در دیدار با مدیران و رؤسای آموزش وپرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی 1399-1400 فرمودند: «دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی یکی از آن بهترین مراکزی است که در کشور برای مسائل فرهنگ و مانند اینها به وجود آمده. باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر وارد آموزش وپرورش نشود ... حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بی حساب به شکل برف انباری، همین جوری وارد آموزش وپرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام می گیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد». طرح «تأمین نیروی انسانی آموزش وپرورش» با شماره ثبت 417 بر این اساس و با هدف ریل گذاری تأمین نیاز نیروی انسانی آموزش وپرورش معطوف به آینده، ارائه شده است. در این گزارش به بررسی طرح پرداخته و تلاش شده است تا در کنار بررسی کلیات، ضمن بررسی ماده به ماده پیشنهادهایی جهت اصلاح و بهینه سازی طرح مطرح شود.