شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران و ارائه راهکارها

نویسنده

چکیده

تولید یکی از م‍‍ؤلفه های تعیین کننده در توسعه اقتصادی است و برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید این موضوع عملیاتی شود. ازسوی دیگر، حمایت از تولید ملی مهم ترین مؤلفه برای کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی هر حوزه ای محسوب می شود. بنابراین در تمامی بخش های بزرگ و کوچک کشور ازجمله حوزه ورزش نیز باید نسبت به طرح ها و برنامه هایی که هموارکننده مسیر رونق اقتصادی، توسعه تولید و کسب وکار خواهند بود، توجه مضاعفی شود. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران، ابتدا اسناد و مطالعات مختلف این حوزه بررسی شد و همچنین از آرای 13 نفر از صاحبنظران، متخصصان و ذی نفعان حوزه اقتصاد ورزش که تجربه علمی و اجرایی لازم این حوزه را داشتند به صورت مصاحبه استفاده شد، درنهایت، به وسیله مصاحبه با همین تعداد نفر، اولویتبندی عوامل و زیرمقیاس های هر عامل انجام گرفت. در این گزارش، عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش کشور شناسایی شد و این عوامل شامل توسعه اقتصاد دانش بنیان در ورزش مبتنی بر فناوری روز دنیا، توجه به محیط قانونی و ساختاری اقتصاد ورزش، توجه به اسپانسرینگ و حمایت از محصولات ورزشی داخلی، ایجاد تسهیلات برای بخش خصوصی، سرمایه گذاری در حوزه ورزش همگانی، توسعه کمّی وکیفی اماکن ورزشی، برنامه ریزی برای درآمدزایی از رویدادهای ورزشی، تحول در درآمدزایی باشگاه های ورزشی، توجه به عوامل مدیریتی در اقتصاد ورزش و توسعه متوازن ورزش های پایه، بانوان و آقایان است. از میان این 10 عامل، «توسعه اقتصاد دانش بنیان در ورزش مبتنی بر فناوری روز دنیا» مهم ترین عامل بر رونق اقتصادی ورزش کشور است. ازسوی دیگر، راهکارهای سیاستی و عملیاتی در راستای رونق و جهش تولید در عرصه ورزش که برگرفته از کار کارشناسی و مصاحبه با صاحبنظران بوده است عبارتند از: مکانیسم تنوع مالی و استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی ورزشی مانند حق پخش رسانهای، درآمدهای روز مسابقه و ...، ایجاد سهمی از تسهیلات مالی منابع ورودی به صندوق توسعه ملی موضوع ماده (52) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) برای طرحهای بخش تولیدی و خدماتی ورزش کشور، مکلف شدن فدراسیونها و هیئتها و باشگاههای ورزشی به خرید اقلام و کالاهای ورزشی داخلی، ایجاد بستر مناسب برای استقرار تولیدکنندگان ورزشی در مجموعههای بزرگ ورزشی کشور جهت تسهیلگری در توزیع و مصرف کالاها، اقلام و محصولات تولید داخل، جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای ورزشی خارجی که مشابه تولید داخلی دارد، کسب میزبانی رویدادهای بینالمللی معتبر در رشتههای پرطرفدار و رسانهای، ایجاد معافیتهای مالیاتی برای ورزشکاران و باشگاههای ورزشی که نسبت به احداث و استقرار مؤسسات ورزشی خیریه و عامالمنفعه برای مناطق محروم اقدام میکنند، ممنوعیت تبلیغ اقلام، کالاها و برندهای خارجی عرصه ورزش در فضاها و اماکن عمومی، تشویق قهرمانان ورزشی کشور جهت ورود به عرصه تولید، تبلیغ و معرفی کالاها و اقلام ورزشی داخلی کشور.