بودجه سال ۱۴۰۳ از لایحه تا قانون

نوع گزارش : گزارش های تقنینی

نویسنده

کارشناس گروه بودجه دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

10.22034/report.mrc.2024.1403.32.8.20192

چکیده

وجه تمایز فرایند تصویب بودجه سال ۱4۰3 در دو مرحله ای شدن تصویب لایحه بودجه، مطابق با اصلاح مواد۱۸۰و۱۸۲قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره تغییر و اصلاح ساز وکار تصویب بودجه های سنواتی بود. از مهمترین رویدادهایی که در فرایند لایحه تا قانون طی شد، رد کلیات و سپس تغییر در جمع سرفصل مصارف و منابع عمومی دولت بود. از دلایل اصلی رد لایحه در مرحله اول، عدم لحاظ برخی از موارد مصوب در برنامه هفتم پیشرفت از جمله همسان سازی حقوق بازنشستگان بود. مسئله ای که پس از رد کلیات، اصلاح گردید. دولت از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده برای همسان سازی حقوق بازنشستگان منابعی را لحاظ نمود. در سرجمع جداول کلان، مجلس، مصارف عمومی دولت را از۲46۲هزار میلیارد تومان به۲56۲هزار میلیارد تومان افزایش داد. به این ترتیب که اعتبارات هزینه ای به میزان 75هزار میلیارد تومان و تملک دارایی های سرمایه ای به میزان ۲5هزار میلیارد تومان از این افزایش، سهم داشته اند. همچنین به منظور تأمین مصارف عمومی، سقف منابع عمومی دولت از۲46۲هزار میلیارد تومان به۲56۲هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش مربوط به سرفصل درآمدهای مالیاتی است که از عدد۱۱۲۲هزار میلیارد تومان به۱۲۲۲هزار میلیارد تومان رسیده است. در تغییرات احکام بودجه نیز سهم صندوق توسعه ملی از 4۲درصد منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز لایحه به 45درصد در قانون افزایش یافته است. برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی نیز سقف ۱3.6میلیارد یورویی لحاظ شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

1.بودجه سال ۱۴۰۳ .