نویسنده
چکیده
نیروی انسانی مهمترین نهاده ارائه خدمات سلامت به شمار میرود، ولی تأمین آن در نظام سلامت ایران همواره با چالش همراه بوده است. یکی از این چالش ها توزیع نامتناسب و کمبود آن در مناطق محروم است. بنابراین سیاستگذاران به دنبال آن بوده اند تا با اتخاذ راهکارهایی این چالش را برطرف نمایند. یکی از راهکارهای اتخاذ شده، تصویب قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، مصوب 1389/01/29 است که مطابق اصلاح بند «3» آن در سال 1392 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد سی درصد (%30) ورودی رشته های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان ها و در چارچوب نظام سطح بندی پذیرش کند. با وجود این تعهدات موضوع این قانون، همواره مورد اعتراض مشمولین بوده و به همین دلیل طرحهایی برای کاهش تعهدات مذکور توسط مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است. این گزارش با هدف بررسی آخرین طرحی که در همین خصوص تحت عنوان «اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب 1389/01/29 با اصلاحات و الحاقات بعدی» در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مصوب شده تدوین شده است. شایان ذکر است که طرح مذکور ابتدا در 1399/10/29 تحت عنوان «اصلاح تبصره «4» بند «3» ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی»، مشتمل بر یک تبصره اعلام وصول شد، ولی کمیسیون فوق، مواد جدیدی را با آن جایگزین و مصوب نمود.