نوع گزارش : گزارش های راهبردی
نویسندگان
1 پژوهشگر رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
2 مدیر گروه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
چکیده
بودجه ریزی عملیاتی مستلزم داشتن اطلاعات واضح و دقیق از میزان عملکرد و پیشرفت احکام بودجه ای سال های پیشین است. از این رو ضروری است میزان عملکرد احکام مندرج در تبصره ها و اعتبارات مصوب در جداول عمرانی و هزینه ای ردیف های اصلی و متفرقه دستگاه ها و برنامه های مرتبط با رسانه و ارتباطات جمعی به طور دقیق سنجش و ارزیابی قرار گیرد. گزارش حاضر در دو بخش به ارزیابی میزان تحقق اعتبارات حوزه رسانه و فضای مجازی ذیل قانون بودجه ۱۴۰۲ در هفت ماهه ابتدایی سال پرداخته است. در بخش اول ضمن استخراج تبصره های مرتبط با حوزه رسانه و ارتباطات جمعی، میزان تحقق تبصره های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته و در بخش دوم اعتبارات جاری و عمرانی مصوب و تخصیص یافته مورد مقایسه قرار گرفته اند. بررسی های این گزارش نشان می دهد قریب به اتفاق دستگاه های اجرایی حوزه رسانه و ارتباطات جمعی تخصیص حداقل ۵۰ درصدی را در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تجربه کرده اند و از این حیث چالش خاصی متوجه آنها نبوده است. میزان تخصیص ردیف های مرتبط مذکور به طور میانگین ۶۰ درصد بوده و مطلوب ارزیابی می شود. البته در ردیف های متفرقه میزانی از عدم تقارن در پرداخت ها مشاهده می شود به طوری که از یک سو ۹۵ درصد اعتبارات دانشگاه صدا و سیما در هفت ماهه نخست ۱۴۰۲ پرداخت شده، ولی اعتبارات ماده (۹۳) قانون برنامه ششم توسعه با موضوع اختصاص هفت دهم درصد (۰/۷%) بودجه عمومی دولت به سازمان صدا و سیما در بودجه سالیانه کشور، تنها ۳۹ درصد محقق شده است؛ هر چند به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از پیشرفت طرح های موضوع این ماده نمی توان ارزیابی دقیقی ارائه نمود.
موضوعات
خلاصه مدیریتی
بیان/شرح مسئله
ارزیابی میزان تخصیص و عملکرد بودجه سالیانه دستگاهها و برنامههای حوزه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی ازسوی مجلس شورای اسلامی با هدف برنامهریزی مؤثرتر و دقیقتر برای سالهای پیش رو از اهمیت ویژهای برخوردار است. گزارش حاضر در دو بخش به ارزیابی میزان تحقق اعتبارات حوزه رسانه و فضای مجازی ذیل قانون بودجه 1402 در هفتماهه ابتدایی سال پرداخته است. در بخش اول میزان تحقق تبصرههای قانون بودجه سال 1402 مورد ارزیابی قرار گرفته و در بخش دوم اعتبارات جاری و عمرانی مصوب و تخصیصیافته مورد مقایسه قرار گرفتهاند.
نقطهنظرات
بررسی تبصرهها و اعتبارات قانون بودجه سال 1402 نشان میدهد:
1.مقدمه
قانون بودجه سند خطمشیگذار سالیانه دولتهاست که از این طریق با پیشبینی منابع درآمدی و محلهای مصرف آن بهنوعی اولویتهای یک کشور را در طول سال مالی پیش رو مشخص میکند. فصل رسانه یکی از سرفصلهای هشتگانه ذیل «امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری» در قانون بودجه 1402 کل کشور است که اعتبارات جاری و عمرانی برای دستگاهها و برنامههای مرتبط با این حوزه در آن پیشبینی شده است. با توجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (1396-1400) تا پایان سال 1402، قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز براساس برنامه ششم توسعه، تهیه و تصویب گردید [1]. گزارش حاضر براساس دادهها و اطلاعات مندرج در قانون بودجه سال 1402 کل کشور و همچنین پاسخ مکاتبات با دستگاههای مرتبط به حوزه رسانه و فضای مجازی،[1] است که به ارزیابی عملکرد این قانون در حوزه رسانه و فضای مجازی از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال جاری میپردازد. بهطور مشخص بودجه سازمان صدا و سیما، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، شورای نظارت بر صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) و مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، در این گزارش مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند.
2. مادهواحده و احکام قانون بودجه 1402
جدول 1. میزان تحقق/تخصیص تبصرههای قانون بودجه سال 1402 در هفتماهه ابتدایی
ردیف |
شماره تبصره/بند/جزء |
متن تبصره/بند/جزء |
دستگاه اصلی/اجرایی |
میزان تخصیص/تحقق |
1 |
بند «ی» تبصره «6» |
موضوع: حمایت از توسعه بازیهای تولید داخل و توسعه سواد رسانهای سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضهکنندگان انواع بازیهای خارجی مجاز قابل نصب در رایانه، تلفنهای همراه و پیشانهبازی (کنسول) عوارضی معادل 10 درصد (۱۰%) قیمت فروش را اخذ و بهحساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید. وجوه حاصل در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازیهای رایانهای) و مراکز رقومی و مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف حمایت از توسعه بازیهای تولید داخل و توسعه سواد رسانهای (توسط صدا و سیما) با نسبت برابر شود. |
سازمان امور مالیاتی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، سازمان صدا و سیما |
عناوین بازیها و مصادیق توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای به سازمان امور مالیاتی منعکس ولی تاکنون درآمدهای وصولی به این وزارتخانه منعکس نگردیده است. همچنین هیچگونه اعتباری از منبع قید شده در این بند به مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) تخصیص نیافته است. علاوهبراین بهرغم پیگیریهای به عمل آمده ازسوی سازمان صدا و سیما از سازمان برنامه و بودجه، تاکنون تخصیصی برای این موضوع صورت نگرفته است. |
2 |
بند «ه» تبصره «9» |
موضوع: ارتقای تولیدات فرهنگی از قبیل مطبوعاتی، رسانهای، محتوای فاخر فضای مجازی و توسعه سواد رسانهای در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلفند یک درصد (۱%) از هزینههای خود را برای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانهای اختصاص دهند. |
شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت |
آییننامه بند مذکور به تأیید هیئتوزیران رسیده و کمیته مربوطه تشکیل و مراتب از حوزههای مشمول در حال پیگیری است؛ اما تاکنون تقریباً تحققی نداشته است. |
3 |
بند «ط» تبصره «9» |
موضوع: دستورالعمل برنامههای رسانهای دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی بهمنظور انضباطبخشی، شفافسازی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی در امور مربوط به بخشهای تبلیغات، رسانه، فضای مجازی و مسئولیت اجتماعی، دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی موظفند برنامهها و هزینههای خود را در چارچوب دستورالعملی که به پیشنهاد شورای اطلاعرسانی دولت به تصویب هیئتوزیران میرسد، تنظیم نمایند. |
شورای اطلاعرسانی دولت، هیئتوزیران، دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی |
آییننامه این بند پس از تصویب در تاریخ 1402/06/08 ازسوی هیئتوزیران، مورخ 1402/08/03 ابلاغ گردیده و طراحی و راهاندازی سامانه آغاز و برای تحقق و اجراییسازی آن برنامهریزی لازم صورت گرفته، اما برآوردی از تحقق اهداف این حکم در دست نیست. |
4 |
بند «ح» تبصره «15» |
موضوع: به دولت اجازه داده میشود تا سقف پنج درصد (۵%) از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامههای فرهنگسازی توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانهها (به تشخیص شرکت ملی گاز و توانیر) را در قالب عقد قرارداد به این سازمانها پرداخت کند. |
شرکت ملی گاز و توانیر، سازمان صدا و سیما |
بهرغم پیگیریهای به عمل آمده ازسوی سازمان صدا و سیما از سازمان برنامه و بودجه و ضمن عقد قرارداد، تاکنون تخصیصی برای این موضوع صورت نگرفته است. |
درمجموع از 4 حکمی که در تبصرههای قانون بودجه 1402 کل کشور بهطور مشخص به حوزه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی مرتبط است، یا برآوردهای صورت گرفته محقق نشده یا اطلاعات و دادههای واضحی از تحقق اهداف این احکام در دسترس نیست.
3. میزان تخصیص و عملکرد اعتبارات جاری و عمرانی
جدول 2. اعتبارات دستگاههای اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار در جدول شماره 7 قانون بودجه سال 1402
(مبالغ به میلیون ریال)
شماره طبقهبندی |
عنوان دستگاه اصلی/اجرایی |
مصوب قانون 1402 |
تخصیص تا 1403/08/01 |
|
رقم |
رقم |
درصد |
||
۱۰۱۰۵۰ |
شورای نظارت بر صدا و سیما |
165.000 |
70.880 |
%48 |
ذیل ۱۱۳۶۲۰ |
جهاد دانشگاهی «توضیحات تکمیلی»-«بابت خبرگزاری بینالمللی قرآنی (ایکنا)» |
200.000 |
158.809 |
%57 |
۱۱۳۶۲۴ |
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) |
۷۰۰.۰۰۰ |
496.221 |
%67 |
ذیل 114000 |
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «توضیحات تکمیلی»-«حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات» |
100.000 |
429.000 (بابت نشر و کتاب) 218.000 (بابت مطبوعات) |
نامشخص |
114046 |
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی–حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات |
4.900.000 |
920.000 (بابت نشر و کتاب) 1.040.000 (بابت مطبوعات) |
%40 |
۲۸۲۵۰۰ |
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) |
2.712.748 |
1.430.500 |
%52 |
283500 |
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران |
80.220.204 |
39.869.380 |
%50 |
میزان اعتبارات مصوب و تخصیصیافته دستگاههای اصلی/اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار در جداول شماره (7) و (9) قانون بودجه سال 1402 کل کشور (مجموع اعتبارات جاری و عمرانی) در هفتماهه ابتدایی، آنچه هست که در این بخش مورد واکاوی و ارزیابی قرار گرفته است. براساس اطلاعات تفصیلی مندرج در جدول (7) اکثر قریببهاتفاق دستگاههای اجرایی حوزه ارتباطات و رسانه تخصیص حداقل 50 درصدی را در هفتماهه ابتدایی سال 1402 تجربه کردهاند و از این حیث چالش خاصی متوجه آنها نبوده است. میزان تخصیص ردیفهای مرتبط مذکور در جدول (7) بهطور میانگین 60 درصد بوده و مطلوب ارزیابی میشود.
جدول 3. اعتبارات ردیفهای متفرقه در جدول شماره 9 قانون بودجه سال 1402 (مبالغ به میلیون ریال)
شماره طبقهبندی |
عنوان دستگاه اصلی/اجرایی |
قانون 1402 |
تخصیص تا 1402/08/01 |
|
رقم |
رقم |
درصد |
||
62 |
«سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»-در اجرای ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه و توسعه کمّیوکیفی برنامههای تولیدی پویانمایی، مستند فیلم و سریال، افزایش بابت سریال حضرت موسی، حضرت سلمان (۲۰۰۰۰ میلیارد ریال)، تلوبیون (۵۰۰ میلیارد ریال)، اجرای طرح نشانکی (سیگنالی) (۲۵۰۰ میلیارد ریال) |
70.400.000 |
27.700.000 |
%39 |
131 |
«سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»-دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران |
30.000 |
28.500 |
%95 |
در مورد اعتبارات بند «62» جدول شماره (9) اگرچه میزان اعتبارات تخصصی تنها 39 درصد بوده، ولی بهدلیل اینکه از میزان پیشرفت طرحها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ارزیابی مثبت یا منفی از تخصیص اعتبارات ممکن نخواهد بود.
4.جمعبندی
گزیده سیاستی
ارزیابی عملکرد احکام چهارگانه مرتبط با رسانه و ارتباطات جمعی در تبصرههای قانون بودجه 1402 نشان میدهد یا اطلاعات مشخصی از تحقق این احکام در دسترس نیست و یا محقق نشدهاند؛ در بخش اعتبارات مرتبط به دستگاههای رسانهای بهطور متوسط حداقل 50 درصد از اعتبارات مصوب محقق شده است و از این جهت مثبت ارزیابی میشود.