ارزیابی میزان عملکرد قانون بودجه 1402 در حوزه رسانه و فضای مجازی (در هفت ماه ابتدایی)

نوع گزارش : گزارش های راهبردی

نویسندگان

1 پژوهشگر رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

2 مدیر گروه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

چکیده

بودجه ریزی عملیاتی مستلزم داشتن اطلاعات واضح و دقیق از میزان عملکرد و پیشرفت احکام بودجه ای سال های پیشین است. از این رو ضروری است میزان عملکرد احکام مندرج در تبصره ها و اعتبارات مصوب در جداول عمرانی و هزینه ای ردیف های اصلی و متفرقه دستگاه ها و برنامه های مرتبط با رسانه و ارتباطات جمعی به طور دقیق سنجش و ارزیابی قرار گیرد. گزارش حاضر در دو بخش به ارزیابی میزان تحقق اعتبارات حوزه رسانه و فضای مجازی ذیل قانون بودجه ۱۴۰۲ در هفت ماهه ابتدایی سال پرداخته است. در بخش اول ضمن استخراج تبصره های مرتبط با حوزه رسانه و ارتباطات جمعی، میزان تحقق تبصره های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته و در بخش دوم اعتبارات جاری و عمرانی مصوب و تخصیص یافته مورد مقایسه قرار گرفته اند. بررسی های این گزارش نشان می دهد قریب به اتفاق دستگاه های اجرایی حوزه رسانه و ارتباطات جمعی تخصیص حداقل ۵۰ درصدی را در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تجربه کرده اند و از این حیث چالش خاصی متوجه آنها نبوده است. میزان تخصیص ردیف های مرتبط مذکور به طور میانگین ۶۰ درصد بوده و مطلوب ارزیابی می شود. البته در ردیف های متفرقه میزانی از عدم تقارن در پرداخت ها مشاهده می شود به طوری که از یک سو ۹۵ درصد اعتبارات دانشگاه صدا و سیما در هفت ماهه نخست ۱۴۰۲ پرداخت شده، ولی اعتبارات ماده (۹۳) قانون برنامه ششم توسعه با موضوع اختصاص هفت دهم درصد (۰/۷%) بودجه عمومی دولت به سازمان صدا و سیما در بودجه سالیانه کشور، تنها ۳۹ درصد محقق شده است؛ هر چند به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از پیشرفت طرح های موضوع این ماده نمی توان ارزیابی دقیقی ارائه نمود.

موضوعات

خلاصه مدیریتی

بیان‌/‌شرح مسئله

ارزیابی میزان تخصیص و عملکرد بودجه سالیانه دستگاه‌ها و برنامه‌های حوزه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی از‌سوی مجلس شورای اسلامی با هدف برنامه‌ریزی مؤثرتر و دقیق‌تر برای سال‌های پیش رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گزارش حاضر در دو بخش به ارزیابی میزان تحقق اعتبارات حوزه رسانه و فضای مجازی ذیل قانون بودجه 1402 در هفت‌ماهه ابتدایی سال پرداخته است. در بخش اول میزان تحقق تبصره‌های قانون بودجه سال 1402 مورد ارزیابی قرار گرفته و در بخش دوم اعتبارات جاری و عمرانی مصوب و تخصیص‌یافته مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

 

نقطهنظرات

بررسی تبصره‌ها و اعتبارات قانون بودجه سال 1402 نشان‌ می‌دهد:

  • از مجموع 4 حکمی که در تبصره‌های قانون بودجه سال 1402 کل کشور به‌طور مشخص به حوزه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی مرتبط است، یا اعتبارات مصوب محقق نشده یا اطلاعات و داده‌های واضحی از تحقق این اهداف در دسترس نیست.
  • بند «ی» تبصره «6» با موضوع حمایت از توسعه بازی‌های تولید داخل و توسعه سواد رسانه‌ای: هیچ‌گونه تخصیصی ذیل این بند برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) و سازمان صدا و سیما صورت نگرفته ‌است. از چالش‌های تحقق این بند آن است که دستگاه‌های اجرایی مذکور در این بند، در جریان درآمد اخذ شده توسط سازمان امور مالیاتی نمی‌باشند.
  • در‌خصوص بند «ه» تبصره «9» با موضوع هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، محتوای فرهنگی فاخر در فضای مجازی و توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای، آیین‌نامه آن مورخ 1402/03/28 به تصویب هیئت‌وزیران رسیده و در تاریخ 1402/04/05 ابلاغ‌ شده است [3]؛ همچنین کمیته مربوطه تشکیل و مراتب از حوزه‌های مشمول در حال پیگیری است؛ اما تاکنون مشمولین بند مذکور نسبت به واریز سهم (1%) خود اقدامی ننموده‌اند.
  • تهیه دستورالعمل انضباط‌بخشی، شفاف‌سازی، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی در مورد برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، موضوع‌بند «ط» تبصره «9» است که این دستورالعمل پس از تصویب در تاریخ 1402/06/08 از‌سوی هیئت‌وزیران، مورخ 1402/08/03 ابلاغ گردیده [4] و طراحی و راه‌اندازی سامانه آغاز و برای تحقق و اجرایی‌سازی آن برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.
  • بند «ح» تبصره «15» ماده‌واحده قانون بودجه سال 1402، بندی است که هم می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف ایرانیان در حوزه انرژی کمک قابل‌توجهی نماید و هم تا میزانی از کسری بودجه سازمان صدا و سیما در تأمین نیازهای مالی خود جلوگیری کند. اما به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده از‌سوی سازمان صدا و سیما از سازمان برنامه و بودجه و همچنین عقد قرارداد، تاکنون تخصیصی برای این موضوع صورت نگرفته ‌است.
  • قریب‌به‌اتفاق دستگاه‌های اجرایی حوزه رسانه و ارتباطات جمعی تخصیص حداقل 50 درصدی را در هفت‌ماهه ابتدایی سال 1402 تجربه کرده‌اند و از این حیث چالش خاصی متوجه آنها نبوده است. میزان تخصیص ردیف‌های مرتبط مذکور به‌طور میانگین 60 درصد بوده و مطلوب ارزیابی می‌شود.
  • البته در ردیف‌های متفرقه میزانی از عدم تقارن در پرداخت‌ها مشاهده می‌شود؛ به‌طوری‌که از‌یک‌سو 95 درصد اعتبارات دانشگاه صدا و سیما در هفت‌ماهه نخست 1402 پرداخت ‌شده، ولی اعتبارات ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه تنها 39 درصد محقق شده است. هر‌چند به‌دلیل در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از پیشرفت طرح‌های موضوع این ماده نمی‌توان ارزیابی دقیقی ارائه نمود.

 

1.مقدمه

قانون بودجه سند خط‌مشی‌گذار سالیانه دولت‌هاست که از این طریق با پیش‌بینی منابع درآمدی و محل‌های مصرف آن به‌نوعی اولویت‌های یک کشور را در طول سال مالی پیش رو مشخص می‌کند. فصل رسانه یکی از سرفصل‌های هشت‌گانه ذیل «امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری» در قانون بودجه 1402 کل کشور است که اعتبارات جاری و عمرانی برای دستگاه‌ها و برنامه‌های مرتبط با این حوزه در آن پیش‌بینی شده است. با توجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (1396-1400) تا پایان سال 1402، قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز براساس برنامه ششم توسعه، تهیه و تصویب گردید [1]. گزارش حاضر براساس داده‌ها و اطلاعات مندرج در قانون بودجه سال 1402 کل کشور و همچنین پاسخ مکاتبات با دستگاه‌های مرتبط به حوزه رسانه و فضای مجازی،[1] است که به ارزیابی عملکرد این قانون در حوزه رسانه و فضای مجازی از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال جاری می‌پردازد. به‌طور مشخص بودجه سازمان صدا و سیما، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شورای نظارت بر صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، در این گزارش مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

2. ماده‌واحده و احکام قانون بودجه 1402

جدول 1. میزان تحقق‌/‌تخصیص تبصرههای قانون بودجه سال 1402 در هفت‌ماهه ابتدایی

ردیف

شماره تبصره‌/‌بند‌/‌جزء

متن تبصره‌/‌بند‌/‌جزء

دستگاه اصلی‌/‌اجرایی

میزان تخصیص‌/‌تحقق

1

بند «ی» تبصره «6»

موضوع: حمایت از توسعه بازیهای تولید داخل و توسعه سواد رسانهای

سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی مجاز قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه‌بازی (کنسول) عوارضی معادل 10 درصد (۱۰%) قیمت فروش را اخذ و به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. وجوه حاصل در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) و مراکز رقومی و مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) قرار می‌گیرد تا پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف حمایت از توسعه بازی‌های تولید داخل و توسعه سواد رسانه‌ای (توسط صدا و سیما) با نسبت برابر شود.

سازمان امور مالیاتی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، سازمان صدا و سیما

عناوین بازی‌ها و مصادیق توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به سازمان امور مالیاتی منعکس ولی تاکنون درآمدهای وصولی به این وزارتخانه منعکس نگردیده است. همچنین هیچ‌گونه اعتباری از منبع قید شده در این بند به مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) تخصیص نیافته است. علاوه‌بر‌این به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده از‌سوی سازمان صدا و سیما از سازمان برنامه و بودجه، تاکنون تخصیصی برای این موضوع صورت نگرفته ‌است.

2

بند «ه» تبصره «9»

موضوع: ارتقای تولیدات فرهنگی از قبیل مطبوعاتی، رسانهای، محتوای فاخر فضای مجازی و توسعه سواد رسانهای

در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلفند یک درصد (۱%) از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.

شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت

آیین‌نامه بند مذکور به تأیید هیئت‌وزیران رسیده و کمیته مربوطه تشکیل و مراتب از حوزه‌های مشمول در حال پیگیری است؛ اما تاکنون تقریباً تحققی نداشته‌ است.

3

بند «ط» تبصره «9»

موضوع: دستورالعمل برنامههای رسانهای دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی

به‌منظور انضباط‌بخشی، شفاف‌سازی، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در امور مربوط به بخش‌های تبلیغات، رسانه، فضای مجازی و مسئولیت اجتماعی، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی موظفند برنامه‌ها و هزینه‌های خود را در چار‌چوب دستورالعملی که به پیشنهاد شورای اطلاع‌رسانی دولت به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد، تنظیم نمایند.

شورای اطلاع‌رسانی دولت، هیئت‌وزیران، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی

آیین‌نامه این بند پس از تصویب در تاریخ 1402/06/08 از‌سوی هیئت‌وزیران، مورخ 1402/08/03 ابلاغ گردیده و طراحی و راه‌اندازی سامانه آغاز و برای تحقق و اجرایی‌سازی آن برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته، اما برآوردی از تحقق اهداف این حکم در دست نیست.

4

بند «ح» تبصره «15»

موضوع:

به دولت اجازه داده ‌می‌شود تا سقف پنج درصد (۵%) از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ‌سازی توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌ها (به تشخیص شرکت ملی گاز و توانیر) را در قالب عقد قرارداد به این سازمان‌ها پرداخت کند.

شرکت ملی گاز و توانیر، سازمان صدا و سیما

به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده از‌سوی سازمان صدا و سیما از سازمان برنامه و بودجه و ضمن عقد قرارداد، تاکنون تخصیصی برای این موضوع صورت نگرفته ‌است.

در‌مجموع از 4 حکمی که در تبصره‌های قانون بودجه 1402 کل کشور به‌طور مشخص به حوزه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی مرتبط است، یا برآوردهای صورت گرفته محقق نشده یا اطلاعات و داده‌های واضحی از تحقق اهداف این احکام در دسترس نیست.

 

3. میزان تخصیص و عملکرد اعتبارات جاری و عمرانی

جدول 2. اعتبارات دستگاههای اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار در جدول شماره 7 قانون بودجه سال 1402

 (مبالغ به میلیون ریال)

شماره طبقه‌بندی

عنوان دستگاه اصلی‌/‌اجرایی

مصوب قانون 1402

تخصیص تا 1403/08/01

رقم

رقم

درصد

۱۰۱۰۵۰

شورای نظارت بر صدا و سیما

165.000

70.880

%48

ذیل ۱۱۳۶۲۰

جهاد دانشگاهی «توضیحات تکمیلی»‌-‌«بابت خبرگزاری بین‌المللی قرآنی (ایکنا)»

200.000

158.809

%57

۱۱۳۶۲۴

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

۷۰۰.۰۰۰

496.221

%67

ذیل 114000

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «توضیحات تکمیلی»‌-‌«حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات»

100.000

429.000 (بابت نشر و کتاب)

218.000 (بابت مطبوعات)

نامشخص

114046

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌–‌حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات

4.900.000

920.000 (بابت نشر و کتاب)

1.040.000 (بابت مطبوعات)

%40

۲۸۲۵۰۰

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

2.712.748

1.430.500

%52

283500

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

80.220.204

39.869.380

%50

 

میزان اعتبارات مصوب و تخصیص‌یافته دستگاه‌های اصلی‌/‌اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار در جداول شماره (7) و (9) قانون بودجه سال 1402 کل کشور (مجموع اعتبارات جاری و عمرانی) در هفت‌ماهه ابتدایی، آنچه هست که در این بخش مورد واکاوی و ارزیابی قرار گرفته است. براساس اطلاعات تفصیلی مندرج در جدول (7) اکثر قریب‌به‌اتفاق دستگاه‌های اجرایی حوزه ارتباطات و رسانه تخصیص حداقل 50 درصدی را در هفت‌ماهه ابتدایی سال 1402 تجربه کرده‌اند و از این حیث چالش خاصی متوجه آنها نبوده است. میزان تخصیص ردیف‌های مرتبط مذکور در جدول (7) به‌طور میانگین 60 درصد بوده و مطلوب ارزیابی می‌شود.

جدول 3. اعتبارات ردیفهای متفرقه در جدول شماره 9 قانون بودجه سال 1402 (مبالغ به میلیون ریال)

شماره طبقه‌بندی

عنوان دستگاه اصلی‌/‌اجرایی

قانون 1402

تخصیص تا 1402/08/01

رقم

رقم

درصد

62

«سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»‌-‌در اجرای ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه و توسعه کمّی‌و‌کیفی برنامه‌های تولیدی پویا‌نمایی، مستند فیلم و سریال، افزایش بابت سریال حضرت موسی، حضرت سلمان (۲۰۰۰۰ میلیارد ریال)، تلوبیون (۵۰۰ میلیارد ریال)، اجرای طرح نشانکی (سیگنالی) (۲۵۰۰ میلیارد ریال)

70.400.000

27.700.000

%39

131

«سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»‌-دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

30.000

28.500

%95

 

در مورد اعتبارات بند «62» جدول شماره (9) اگرچه میزان اعتبارات تخصصی تنها 39 درصد بوده، ولی به‌دلیل اینکه از میزان پیشرفت طرح‌ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ارزیابی مثبت یا منفی از تخصیص اعتبارات ممکن نخواهد بود.

 

4.جمعبندی

  1. ارزیابی چندان مثبتی از احکام مندرج در تبصره‌های قانون بودجه 1402 کل کشور وجود ندارد زیرا یا احکام چهارگانه در تبصره‌ها محقق نشده و یا اطلاعات مشخصی از تحقق آنها در دسترس نیست.
  2. در بخش اعتبارات مرتبط به دستگاه‌های رسانه‌ای به‌طور متوسط حداقل 50 درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده برای این دستگاه‌ها محقق شده است و از این جهت مثبت ارزیابی می‌شود.
  3. در ردیف‌های متفرقه، میزانی از عدم تقارن در پرداخت‌ها مشاهده می‌شود؛ به‌طوری‌که از‌یک‌سو 95 درصد اعتبارات دانشگاه صدا و سیما در هفت‌ماه نخست 1402 پرداخت ‌شده، ولی اعتبارات موضوع ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه [1] تنها 39 درصد محقق شده است؛ هر‌چند به‌دلیل در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از پیشرفت این طرح‌ها نمی‌توان ارزیابی دقیقی ارائه کرد.

 

گزیده سیاستی

ارزیابی عملکرد احکام چهارگانه مرتبط با رسانه و ارتباطات جمعی در تبصره‌های قانون بودجه 1402 نشان‌ می‌دهد یا اطلاعات مشخصی از تحقق این احکام در دسترس نیست و یا محقق نشده‌اند؛ در بخش اعتبارات مرتبط به دستگاه‌های رسانه‌ای به‌طور متوسط حداقل 50 درصد از اعتبارات مصوب محقق شده است و از این جهت مثبت ارزیابی می‌شود.

 

  1.  

    1. برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. جمهوری اسلامی ایران (١٤٠٠-١٣٩٦).
    2. قانون بودجه سال 1402 کل کشور.
    3. آیین‌نامه اجرایی بند «ه» تبصره «9» ماده‌واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، مصوب هیئت‌وزیران، مورخ 1402/03/28.
    4. دستورالعمل اجرایی بند «ط» تبصره «9» ماده‌واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، مصوب هیئت‌وزیران، مورخ 1402/06/08.