نویسنده
چکیده
در سال های اخیر بخشی از ظرفیت ها در حوزه سیاستگذاری کلان و نیز در سطح قوای مقننه و مجریه در راستای حمایت از توسعه فعالیت های دانش بنیان در کشور معطوف شده است. چنانچه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال جاری را با عنوان «سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کرده اند. در حوزه تقنین نیز قانونگذار به توالی با تصویب قوانینی چون «قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات» (مصوب 1389/08/05) و «قانون جهش تولید دانش بنیان» (مصوب 1401/02/31) سعی در تعریف سازوکارهای حمایتی از حوزه دانش بنیان ها داشته است. در این میان، با وجود اینکه یکی از حوزه های حائز اهمیت در زمینه فعالیت های دانش بنیان، صنایع خلاق است. اما در ترکیب «شورای راهبردی فناوری ها و تولیدات دانش بنیان» - موضوع جزء «1» بند «الف» ماده (8) «قانون جهش تولید دانش بنیان» (مصوب 14010/02/31)- که هم نقش سیاستگذار کلان در زمینه دانش بنیان ها را دارد و هم نقش هیئت مؤسس «صندوق نوآوری و شکوفایی» را ایفا می کند، هیچ جایگاهی برای دستگاه های کلیدی متولی حوزه فعالیت صنایع فرهنگی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- دیده نشده است. متن پیش رو، بررسی این موضوع و ارائه پیشنهادها را در این خصوص مدنظر قرار داده است.