بررسی کیفیت آموزش دانشگاه های کشور در دوران کرونا

نویسندگان

کارشناس گروه آموزش عالی و تحقیقات دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

چکیده

از اواخر سال 1398 برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن تصمیم گرفته شد مانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا، کلاس های درس حضوری دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی کشور به صورت مجازی برگزار شود. این تغییر یک باره رویکرد آموزشی، نظام آموزش عالی را با چالش های عدیده ای در حوزه های مختلف مواجه کرد که یکی از آنها کیفیت آموزش بود. ازاین رو در این گزارش تلاش شد تا (با بررسی اقدام های صورت گرفته ازسوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تطبیق آنها با عوامل مؤثر بر آموزش های غیرحضوری) تا با اقدامات صورت گرفته، دیدگاه اساتید و دانشجویان و عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوره کرونا پرداخته شود. یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محورهایی شامل: زمینه سازی اجرا و گسترش آموزش های الکترونیکی؛ بازنگری در مقررات آموزشی؛ آموزش، ترویج و فرهنگ سازی و همچنین سنجش و ارزشیابی اقدام هایی را داشته است، اما با همه این تلاش ها و فعالیت های دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید از کیفیت آموزش های غیرحضوری رضایت چندانی نداشتند. همچنین پایش چهار ساله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص کیفیت آموزش نیز نشان داده است که تغییر شیوه آموزش و ارزشیابی در دوره کرونا به افت کیفیت آموزش منجر شده است، به طوری که در نیم سال دوم سال تحصیلی 1401 - 1400 نرخ مشروطی واقعی دانشجویان با تغییر شیوه ارزشیابی، یعنی بازگشت به ارزشیابی حضوری - که امنیت امتحانات در آن قابل قبول است- تا 60 درصد (60٪) افزایش داشته است که به طور کلی افت کیفیت آموزش را می توان برداشت کرد.