اظهارنظر کارشناسی در مورد گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره طرح «اصلاح ذیل جدول 4-24 محرومیت زدایی تبصره (14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور»

نویسندگان

چکیده

در سال ۱۴۰۰ مطابق با مصوبات مجلس شورای اسلامی از محل اعتبارات هدفمندسازی یارانه ها در جدول تبصره «14» قانون بودجه سال 1400 حدود 19.۳ هزار میلیارد تومان منابع به رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار اختصاص یافت. همچنین در جدول شماره (17) قانون بودجه ۱۴۰۰ و در ذیل سرفصل رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار سهم هر استان از این اعتبارات مشخص شد. مطابق با بررسی های انجام شده در سال 1400 سازمان برنامه و بودجه ۵۶۰۰ طرح در ارتباط با این اعتبارات در حوزه های مهم آموزش، بهداشت، آب و راه در مناطق محروم و کم برخوردار تعریف و سهم اعتبارات هر شهرستان بر اساس شاخص تنظیمی سازمان برنامه و بودجه برای مناطق محروم تعیین شده است. در قانون بودجه سال 1401 نیز مجددا با تصویب مجلس شورای اسلامی و برای استمرار محرومیت زدایی مبلغ 22 هزار میلیارد تومان از محل منابع تبصره «14» قانون بودجه به این امر اختصاص یافته است با این تفاوت که تنها بخشی از منابع دارای تخصیص شهرستانی بوده و مابقی آن به دستگاه های اجرایی اختصاص یافته است. معادل 3.1 هزار میلیارد تومان از این منابع به 31 شهرستان محروم ویژه (یک شهرستان از هر استان) که سالیان گذشته توسط شورای امنیت ملی تعیین شده و پس از آن به روزرسانی نشده است به صورت مساوی تقسیم شده است. در طرح «اصلاح ذیل جدول 4-24 محرومیت زدایی تبصره «14» قانون بودجه سال 1401 کل کشور» پیشنهاد تغییر رویکرد اختصاص 3 هزار میلیارد تومان، از رویه قانون بودجه (که به شهرستان های ویژه محروم اختصاص داده است) به توزیع استانی مساوی ارائه شده است. در این طرح به جای تخصیص اعتبار به شهرستان ها، اعتبار در اختیار شورای برنامه ریزی استان قرار گرفته و بر اساس شاخص تدوین شده توسط معاونت محرومیت زدایی ریاست جمهوری بین شهرستان های محروم توزیع می شود. البته این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کاملاً تغییر کرد.