نوع گزارش : گزارش های تقنینی
نویسندگان
1 پژوهشگر ارشد گروه آموزش عالی و تحقیقات دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
2 کارشناس گروه آموزش عالی و تحقیقات دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
چکیده
در این گزارش ردیف های اعتباری و جداول کلان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و مرتبط با دستگاه های اصلی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری بررسی و رشد این اعتبارات نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ برآورد شده است. نتایج نشان می دهد میانگین رشد مجموع اعتبارات دستگاه های بررسی شده حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دستگاه های وابسته به آن، جهاد دانشگاهی و زیرمجموعه های آن، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سایر مؤسسات تحقیقاتی وابسته به آن حدود ۳۳ درصد برآورد شده است و این اعتبارات کفاف هزینه های این دستگاه ها را در سال ۱۴۰۳ نخواهد داد. همچنین، در این لایحه توزیع اعتبارات بر حسب امور، فصول و برنامه های دستگاه های متولی آموزش عالی و تحقیقات کشور به دلیل ارائه نشدن جدول ۶ ماده واحده و پیوست ۴ لایحه مبهم است که این وضعیت واجد تبعاتی نظیر کاهش نظارت دقیق مجلس شورای اسلامی بر عملکرد دولت در انجام وظایف و تکالیف قانونی، ضعف در انطباق قوانین بودجه سالیانه با برنامه های توسعه، ابهام در سهم هر کدام از برنامه های دستگاه ها در لایحه بودجه مانند برآورد اعتبارات پژوهشی است. از دیگر چالش های بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ می توان به عدم تفکیک اعتبار مربوط به «تعمیر و بازسازی فضاهای فیزیکی دانشگا ه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی» بین دو دستگاه اصلی، کاهش هزینه امور پژوهشی «شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» و مشخص نبودن نحوه هزینه کرد این اعتبارات و مشخص نبودن معیار تعیین دستگاه سیاستگذار اصلی اشاره کرد.
گزیده سیاستی
رشد 35 درصدی اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه سال 1403 و با توجه به سهم بالای هزینههای غیرقابل اجتناب از این اعتبارات مانند حقوق و دستمزد، میتوان گفت این اعتبارات کفاف هزینهها را نخواهند داد. همچنین کاهش 4 درصدی اعتبارات هزینه عمومی و افزایش 3 درصدی درآمدهای اختصاصی دانشگاهها حاکی از این است که سازمان برنامه و بودجه در حال سوق دادن دانشگاهها بهسمت درآمد اختصاصی و کاهش سهم اعتبارات دولت است. درمجموع میتوان گفت بودجه سال 1403 با برنامه هفتم پیشرفت انطباق کافی ندارد.
کلیدواژهها
موضوعات
مسئله اصلی
بررسی لوایح بودجه سالیانه یکی از مهمترین ابزارهای مجلس شورای اسلامی در جهت نظارت بر عملکرد دولت و دستگاههای اجرایی در راستای اهداف و تکالیف قانونی آنهاست. همچنین، بررسی و تصویب لوایح بودجه موجب شفافیت مالی دولت و شفاف شدن برنامهها و اولویتهای دولت است. بهاینترتیب، نظارت مجلس بر سیاستها و اولویتهای دولت در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری بهعنوان یکی از مهمترین حوزههای پیشران اقتصاد و صنعت در دنیای امروز، دارای اهمیت بسزایی است. لایحه بودجه سال 1403 برخلاف سالهای گذشته، بهموجب ماده (182) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دو مرحله و دو بخش شامل مادهواحده و جداول تفصیلی مشتملبر ارقام بودجه بههمراه پیوستهای مرتبط ارائه شده است. البته لایحه بودجه سال 1403 بهصورت ناقص ارائه شده و فاقد فصول هزینهای در جدول شماره 2 و حذف جدول 6 مادهواحده درخصوص امور و فصول دهگانه و پیوست شماره 4 درخصوص ارائه برنامهها برحسب برنامه و فعالیت است که شفافیت لایحه بودجه را بهشدت کاهش میدهد و نظارتپذیری آن را با تردید مواجه میکند. بااینحال، هرچند با حذف جدول 6 مادهواحده و عدم ارائه برنامه قابل ارزیابی برای دستگاهها، امکان بررسی اعتبارات این حوزه از منظر امور، فصول و برنامه دستگاههای مختلف در بدو امر از بین رفته است، اما میتوان با بررسی اعتبارات دستگاههای اصلی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تا حدودی از وضعیت آنها بهلحاظ توانایی در پرداخت هزینههای مختلف و انجام وظایف آگاهی یافت و از این مسیر مجلس میتواند درخصوص تصویب، اصلاح یا عدم تصویب لایحه تصمیمگیری کند. لذا باید افزود بدون بررسی لوایح بودجه سالیانه که منطقاً باید برشهای یکساله از برنامههای توسعه باشند، نمیتوان میزان اجرا یا اهتمام دولتها بهاجرای برنامههای توسعه را سنجید.
نقاط قوت و ضعف طرح و لایحه
بررسی اعتبارات، جداول و پیوستهای لایحه بودجه سال 1403 در حوزه آموزش عالی و تحقیقات حائز یافتههای زیر است:
پیشنهادهای مرکز پژوهشها
لوایح بودجه سالیانه که انتظار میرود برشهای یکساله از برنامههای توسعه باشند ضمن اینکه نشاندهنده میزان اهتمام دولتها بهاجرای برنامههای توسعه است، بازتابدهنده سیاستها و اولویتهای اصلی دولت برای هر سال است. با توجه به نقش فزاینده آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در توسعه و پیشرفت جوامع، توجه به این حوزه از اهمیت مضاعفی برخوردار است. نظام آموزش عالی ایران دارای زیرنظامهای مختلفی در دو بخش دولتی و غیردولتی است و اعتبارات آموزش عالی و تحقیقات کشور که در قوانین بودجه سالانه تعیین میشوند غالباً به آموزش عالی دولتی اختصاص مییابد. مکلف شدن دولت در اصل سیام قانون اساسی به گسترش وسائل تحصیلات عالی بهصورت رایگان، اهمیت نقش دولت در این حوزه را بیشتر میکند. همچنین، انتظار این است که اعتبارات مندرج در لایحه بودجه سال 1403 منطبق با اهداف کمّیوکیفی قانون برنامه هفتم پیشرفت باشد. با توجه به اینکه لایحه بودجه سال 1403 در دو بخش متفاوت شامل تبصرهها و اعتبارات و جداول کلان ارائه شده و بخش تبصرههای لایحه بودجه سال 1403 قبلاً به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در این گزارش بخش اعتبارات و جداول کلان بررسی خواهد شد.
2.جداول کلان و توصیف وضعیت موجود بودجه 1403 به تفکیک دستگاهها
در جدول 1 مجموع اعتبارات برخی دستگاههای اصلی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها و سایر مراکز آموزش، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن و معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور، جهاد دانشگاهی به تفکیک اعتبارات هزینهای عمومی، تملک داراییهای سرمایهای و درآمدهای اختصاصی آمده است. اعتبارات آموزشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن قابل احصا نبوده است؛ همانطور که در جدول 1 آمده است، مجموع اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن بدون احتساب اعتبارات ردیفهای متفرقه انتقالنیافته مندرج در جدول 9 لایحه بودجه 1403، حدود 75 هزار میلیارد تومان(75 همت) برآورد شده که نسبت به اعتبارات مصوب سال 1402 که بالغبر 55 هزار میلیارد تومان بوده، حدود 35 درصد رشد داشته است (جدول 1). درواقع سهم مجموع اعتبارات این دستگاه سیاستگذار و دستگاههای ذیل آن از مصارف بودجه عمومی دولت (28,371,400 میلیارد ریال) در لایحه سال 1403 حدود 2/64 درصد است.
همچنین، مجموع اعتبارات معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور حدود 4 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد میشود که بالغبر 50 درصد نسبت به اعتبارات مصوب سال 1402 رشد داشته و سهم آن از مصارف بودجه عمومی دولت 17 درصد است. مجموع اعتبارات جهاد دانشگاهی و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن نیز با رشدی نزدیک به 28 درصد از حدود 1 هزار و 442 میلیارد تومان در سال 1402 به 1 هزار و 845 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1403 رسید و سهم آن از مصارف بودجه عمومی دولت 07/. درصد برآورد شده است. جزئیات اعتبارات این دستگاهها در جدول 1 قابل مشاهده است.
بررسی اعتبارات برآورد شده جدول شماره 9 لایحه بودجه سال 1403 در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری نشان میدهد، درمجموع مبلغی در حدود 7410 میلیارد تومان (بهعنوان ردیفهای متفرقه انتقالنیافته) در نظر گرفته شده است. همانگونه که در جدول فوق مشخص است، بخش قابلتوجهی از این اعتبارات یعنی حدود 7 هزار میلیارد تومان (حدود 94%) مربوط به تملک دارایی طراحهای پیشران دانشبنیان میباشد و حدود 410 میلیارد تومان (حدود 6%) مربوط به اعتبارات هزینهای است که برای تعدادی پژوهشگاه، پژوهشکدهها و دانشگاه شهید بهشتی در نظر گرفته شده است.
مقایسه نمودارهای 1 و 2 یافته بسیار مهمی را نشان میدهد. در این راستا، ترکیب اعتبارات وزارت علوم و دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن در لایه بودجه 1403 از این قرار است: سهم هزینههای عمومی 70 درصد، تملک دارایی سرمایهای 9 درصد و سهم درآمدهای اختصاصی این بخش 21 درصد میباشد. مقایسه این وضعیت با دادههای قانون بودجه 1402، نشان از کاهش 4 درصد سهم دولت در تأمین هزینههای عمومی و افزایش 3 درصدی سهم درآمدهای اختصاصی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی است. بهبیان سادهتر اینکه دولت از تکالیف خود در قبال تأمین اعتبارات دانشگاهها کاسته و این مهم را به خود دانشگاهها واگذار کرده است. البته لزوماً این رویکرد منفی نیست و سوق دادن دانشگاه به جذب درآمدهای اختصاصی امری مهم است، اما تأمین اعتبارات کافی برای دانشگاهها بهخصوص در شرایط تورمی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
جدول 1. اعتبارات جدول 7 دستگاههای اصلی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری (میلیون ریال)
رشد |
مجموع 1403 |
مجموع 1402 |
رشد |
اختصاصی ١٤٠٣ |
اختصاصی ١٤٠٢ |
رشد |
تملک ١٤٠٣ |
تملک ١٤٠٢ مصوب |
رشد |
هزینهای ١٤٠٣ |
هزینهای ١٤٠٢ مصوب |
عنوان دستگاه اصلی اجرایی |
|
34.84 |
٧٤٩,٥١١,٨٩٥ |
٥٥٥,٨٦٦,٧٤٠ |
55.12 |
155587895 |
100296411 |
٤٨.٤٢ |
67275796 |
45328499 |
٢٨.٣٨ |
526648204 |
410241830 |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن |
|
50/23 |
٤٦,٨٦٣,١٣٩ |
٣٧,٩٤٦,٥٢١ |
٤٣.١٠ |
٣٣٢,٠٠٠ |
٢٣٢,٠٠٠ |
٣٣.٢٣ |
٢,١٧٢,٨٤٦ |
١,٦٣٠,٩٥٩ |
٢٢.٩٣ |
٤٤,٣٥٨,٢٩٣ |
٣٦,٠٨٣,٥٦٢ |
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و نهادهای وابسته |
|
27.95 |
١٨,٤٥٨,٥١٣ |
١٤,٤٢٥,٩٤٣ |
- |
0 |
0 |
٢١ |
١,٥٥٣,٦٩٥ |
١,٢٨٣,٧٦٧ |
٢٨.٦٣ |
١٦,٩٠٤,٨١٨ |
١٣,١٤٢,١٧٦ |
جهاد دانشگاهی |
|
25.74 |
٧٧,٣٣٠,٥٩٣ |
٦١,٥٠١,٩٥٨ |
16.78 |
٣٣,٠٣٠,٠٠٠ |
٢٨,٢٨٥,٠٠٠ |
٤٦.٢٩ |
٤,٩٧٠,٠٠٠ |
٣,٣٩٧,٢٥٠ |
٣١.٨٩ |
٣٩,٣٣٠,٥٩٣ |
٢٩,٨١٩,٧٠٨ |
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی |
|
جدول 2. برآورد اعتبارات ردیفهای متفرقه انتقالنیافته سال 1403 (میلیون ریال)
شماره طبقهبندی |
عنوان ردیف |
هزینهای |
تملک دارایی |
جمع |
530073 |
ایجاد، توسعه و نگهداری زیرساختها و فضاهای عمومی، آموزشی و پژوهشی از محل عوارض ارزشافزوده دریافتی از شرکتهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری (تبصره «7» ماده (39) قانون مالیات بر ارزشافزوده) |
0 |
1000 |
1000 |
530102 |
معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور– اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان موضوع بند «ژ» تبصره «6»- معادل پنجاه درصد (50%) آن صرف افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی شود. |
1000 |
0 |
1000 |
550026 |
پژوهشگاه علوم شناختی |
52800 |
0 |
52800 |
550110 |
جذب و بهکارگیری استعدادهای برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی |
3000000 |
0 |
3000000 |
55 |
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- پژوهشکده علم و تحول راهبردی |
300000 |
0 |
300000 |
56 |
کمک به پژوهشکده سامانههای هوشمند صنعتی |
200000 |
|
200000 |
57 |
پژوهشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف– تکمیل زیرساخت مایعسازی گاز |
200000 |
0 |
200000 |
58 |
دانشگاه شهید بهشتی– کمک به مرکز میانرشتهای ان بیک (ٍNBIC) |
350000 |
0 |
350000 |
75 |
طرحهای پیشران دانشبنیان با اولویت حوزههای هوش مصنوعی، کوانتوم، میکروالکترونیک و ... (500 میلیارد تومان سهم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، 2000 میلیارد تومان سهم وزارت صنعت معدن و تجارت) |
0 |
70000000 |
70000000 |
مجموع |
4103800 |
70001000 |
74103800 |
نمودار 1. ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن در قانون بودجه 1402
نمودار 2. ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن در لایحه بودجه 1403
|
3.چالشها و نقاط ضعف ردیفهای بودجه 1403
3-1. عدم رشد اعتبارات دانشگاهها و پژوهشگاهها متناسب با رشد هزینهها
همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود؛ میانگین رشد اعتبارات اصلی و سیاستگذار حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری حدود 33 درصد بوده که از نرخ تورم حداقل 7 درصد عقب است. میانگین رشد مجموع اعتبارات وزارت علوم و دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن در لایحه بودجه سال 1403، نسبت به مصوب سال 1402 نزدیک به 35 درصد بوده است. بنابراین این اعتبارات مانند سال تحصیلی 1402، کفاف هزینههای دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را نخواهد داد. گفتنی است نرخ تورم سالانه در اسفند سال 1402، حدود 41 درصد بوده است [1]؛ این در شرایطی است که در سال 1402 نیز این دستگاهها با مشکلات مالی زیادی بهخصوص در تأمین رفاهیات دانشجویی، برنامههای فرهنگی و پژوهشی مواجه بودند؛ بهطوری که با هدف جبران کمبود اعتبارات، تخصیص اعتبارات دانشگاهها در سال 1402، حداقل 110 درصد (110%) یعنی 10 درصد بیشتر از اعتبارات مصوب بوده است تا تکافوی هزینههای این دستگاهها را بدهد. علاوهبر این وزیر علوم با هدف تخصیص بیش از 110 درصد اعتبارات برخی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی با سران قوا مکاتبه کرده است. بنابراین، افزایش 35 درصدی اعتبارات دستگاههای فوق اگر نسبت به عملکرد واقعی و تخصیص 110 درصدی محاسبه شود؛ تنها 25 درصد است.
رشد اعتبارات هزینه ای عمومی در لایحه بودجه سال 1403 برای دستگاه های فوق، تنها 28 درصد بوده و این اعتبارات از حدود 49 هزار و 438 میلیارد تومان در قانون سال 1402، به 63 هزار و 30 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1403 رسیده است. اعتبارات هزینهای عمومی حدود 70 درصد از کل اعتبارات این حوزه در لایحه بودجه سال 1403 را شامل میشود که نشان میدهد وابستگی هزینههای دستگاههای فوق به اعتبارات عمومی نسبت به مصوب سال 1402 که 74 درصد برآورد شده، 4 درصد کاهش پیدا کرده است. این بدین معناست که رویکرد دولت، کاهش سهم اعتبارات عمومی در بودجه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و سوق دادن آنها بهسمت درآمدهای اختصاصی است. در همین راستا، بیشترین سهم درآمدهای اختصاصی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی از کل اعتبارات آنها 3 درصد رشد داشته است. براساس منطق درآمدهای اختصاصی (درآمد- هزینه) عمده درآمدهای اختصاصی صرف تجهیزات مصرفی، نیروی انسانی و تعهدات مندرج در قراردادها میشود و عملاً دانشگاهها از محل درآمد اختصاصی توان پوشش کامل سایر هزینهها را ندارند. ضمن اینکه درآمد اختصاصی برخی از دانشگاهها ارقام بسیار ناچیزی است.
هرچند ارزیابی اعتبارات اختصاصیافته به تغذیه دانشجویان وزارت علوم در جداول و ردیفهای لایحه قابل تشخیص نیست، اما با استعلام از دفتر بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان میدهد، برآورد این اعتبارات کمتر از هزینههای واقعی انجام شده است. درواقع در لایحه بودجه سال 1403، حدود 4800 میلیارد تومان اعتبارات عمومی برای این بخش در نظر گرفته شده است؛ درحالیکه برآوردها از نیاز به بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش حکایت دارد.
3-2. ضعف در شفافیت اعتبارات و ابهام در سیاستها، برنامهها و اولویتهای دولت و دستگاههای اجرایی وابسته به آن مبتنیبر تکالیف و وظایف قانونی
یکی از اصول مهم بودجهریزی شفافیت است؛ بهنحوی که امکان نظارت بر تخصیص و هزینهکرد اعتبارات ازسوی دستگاههای نظارتی مجلس شورای اسلامی (دیوان محاسبات) فراهم شده باشد. در همین راستا، هرساله اعتبارات مندرج در لایحه بودجه در جدول 6 مادهواحده به تفکیک امور و فصول مختلف گزارش میشد. همچنین، در پیوست 4 که اساس ایجاد جدول 6 بود، اعتبارات برحسب برنامههای مختلف دستگاههای اجرایی تفکیک و ارائه میشده است. اما، در لایحه بودجه سال 1403، جدول 6 و پیوست 4 نیامده است. حذف جدول شماره 6 مادهواحده و پیوست 4 دارای تبعات زیر است:
3-2-1. درواقع اساس تخصیص منابع برحسب اصلیترین وظایف هر دولت، جدول 6 و پیوست 4 است. بنابراین، با ارائه نشدن این جدول و پیوست 4 توسط دولت، نظارت دقیق بر عملکرد دولت در انجام وظایف و تکالیف قانونی توسط مجلس شورای اسلامی (دیوان محاسبات کشور) غیرممکن خواهد بود. بهاینترتیب نمیتوان انجام تکالیف دولت و دستگاههای مرتبط با بخشهای مهمی همچون آموزش عالی و تحقیقات را در لایحه بودجه رصد کرد و تصویب چنین لایحهای همراه با ابهام خواهد بود.
3-2-2. قوانین بودجه سالیانه عملاً باید برشهای یکساله از برنامههای توسعه باشند. واسطه اصلی بین قوانین بودجه سالیانه و قوانین برنامههای توسعه، همین جدول 6 و پیوست 4 است که امور، فصول، برنامهها و فعالیتهای مختلف دولت را مشخص و میزان اعتبارات آنها را واضح و مشخص میکند. حذف جدول و پیوست مذکور، انطباق قوانین بودجه سالیانه را با برنامههای توسعه غیرممکن میکند. بنابراین، نمیتوان درخصوص تحقق اهداف مندرج در برنامه هفتم ازجمله اهداف علمی و پژوهشی مانند تحقق اهداف کمّی جدول 21 ماده (93) برنامه هفتم پیشرفت برآوردی داشت.
3-2-3. عدم وجود پیوست 4 موجب ابهام در برنامهها و اعتبارات متناظر در دستگاههای مختلف مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن میشود. بهعنوان نمونه دانشگاههای علوم پزشکی وظیفه ارائه خدمات آموزشی و درمانی توأمان دارند و هرکدام از این برنامهها دارای اعتبارات مجزاست. در این شرایط که سهم هرکدام از این برنامه در لایحه بودجه سال 1403 مبهم است؛ از یکسو امکان نظارت دستگاههای نظارتی نظیر دیوان محاسبات از منظر تفریغ بودجه و مجلس شورای اسلامی از منظر عملکرد و تحقق اهداف ملی و قانونی از بین خواهد رفت.
علاوهبر مطالب فوق، هرساله اعتبارات پژوهشی از طریق محاسبه اعتبارات تحقیق و توسعه در امور و فصول دهگانه (جدول 6) و همچنین محاسبه یک درصد هزینه پژوهشی دستگاههای اجرایی از جدول 2 مادهواحده بهدست میآمد که در لایحه بودجه سال 1403 فصول هفتگانه هزینهای جدول 2 حذف شده و امکان محاسبه اعتبارات فوق که مورد توجه قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر اسناد بالادستی است، ممکن نیست.
3-3. عدم انطباق کافی با برنامه هفتم توسعه
همانطور که پیشتر گفته شد؛ برنامههای توسعه زمانی به اهداف خود دست مییابند که برشهای سالیانه از این برنامهها در بودجههای سنواتی مورد توجه قرار گیرد. بااینحال، برنامه هفتم پیشرفت که در مرحله رفع ایرادات شورای نگهبان است، در بودجه 1403 مورد کمتوجهی قرار گرفته است. در این راستا، هیچکدام از احکام برنامه هفتم در بخش اول قانون بودجه 1403(تبصرهها) مورد توجه قرار نگرفته است و این مهم نیز در بخش دوم بودجه (ردیفها) نیز تا حدودی غفلت شده است. بهعنوان مثال با وجود تأکید برنامه هفتم پیشرفت بر افزایش 2 درصدی اعتبار تحقیق و توسعه دولتی موضوع ماده (۹۳) برنامه هفتم پیشرفت، ردیف مربوط به یک درصد (1٪) هزینه پژوهشی دستگاههای اجرایی در بخش اول و دوم لایحه بودجه 1403 حذف شده است. همچنین با بررسی جدول (2-7) بخش دوم لایحه بودجه 1403 باعنوان سنجه خروجیهای اصلی دستگاههای سیاستگذار، میتوان دریافت که از اموری همچون نسبت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، علوم انسانی و اجتماعی بهکل شرکتهای دانشبنیان، سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای (جدول 21 ماده (93))، حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشتههای اولویتدار کشور (بند «ب» ماده (۹۶)) و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی (تبصره «۲» ماده (۹۷)) غفلت شده است.
علاوهبر این، برخی از تکالیف در برنامه هفتم پیشرفت برعهده همه دستگاههای متولی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری است، اما در لایحه بودجه سال 1403 از ارائه این سنجهها برای برخی از دستگاههای اصلی این حوزه چشمپوشی شده است. برای مثال جذب دانشجوی بینالمللی که در جدول 21 ماده (۹۳) قانون هدفگذاری شده است، در جدول (7-2) لایحه بودجه 1403 در ذیل سنجه عملکردی وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته شده، اما این مهم در جدول مربوط به سنجههای وزارت بهداشت ذکر نشده است. (ارزیابی دقیق میزان انطباق بودجه 1403 با برنامه هفتم پیشرفت به پیوست گزارش آمده است).
3-4. حذف برخی از ردیفهای مهم از جداول متفرقه
در قوانین بودجه سالیانه اعتباری باعنوان «طرحهای نوآورانه جهاد دانشگاهی» در ردیفهای متفرقه (جدول 9) به این امور اختصاص داده میشد، اما این مهم در بودجه 1403 حذف شده است. این موضوع در کنار ایجاد چالش برای مجموعه جهاد دانشگاهی جهت ادامه طرحهای شروع شده از سالهای قبل، در کل سهم پژوهش و فناوری از بودجه عمومی دولت و همچنین از تولید ناخالص داخلی بهرغم تأکید برنامه هفتم پیشرفت، با کاهش مواجه خواهد شد.
3-5. عدم تفکیک اعتبار مربوط به «تعمیر و بازسازی فضاهای فیزیکی دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی» بین دو دستگاه اصلی
در قانون بودجه 1402، ذیل جدول 9 (برآورد اعتبارات ردیفهای متفرقه) ردیف 68-550000 اعتباری باعنوان «تعمیر و بازسازی فضاهای فیزیکی دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی» با اعتبار 1500 میلیارد تومان درج شده بود. در جدول بودجه 1403 این مهم با اعتباری مشابه سال گذشته به جدول 7 و ذیل اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شده است، این درحالی است که هر دو دستگاه اصلی ردیفهای جداگانهای دارند. بههرحال این موضوع میتواند تخصیص اعتبار را با چالش مواجه کند.
3-6. حذف ردیف مربوط به «برنامه توانمندسازی دانشجویان» و ابهام در نحوه تأمین و پرداخت شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر
براساس ماده (66) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران مصوب 1391 بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانبازان بیستوپنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان اقدام کند. بر همین اساس هرساله ردیف اعتباری باعنوان «برنامه توانمندسازی دانشجویان» ذیل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به این موضوع اختصاص مییافت. اما بررسی جداول بودجه 1403 نشان میدهد، چنین ردیفی از جداول بودجه حذف شده است. همچنین در جداول (2-7) که به سنجههای عملکرد خروجی دستگاههای اصلی اشاره دارد، در رابطه با این موضوع سنجهای برای ارزیابی عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران درنظر گرفته نشده است. بنابراین دو نکته در اینجا مبهم است: اول اینکه اعتبارات مورد نیاز برای تأمین و پرداخت شهریه دانشجویان فوقالذکر ذیل چه دستگاهی قرار گرفته و چگونه پرداخت خواهد شد و دوم اینکه با توجه بهوجود قانون در این خصوص (ماده (۶۶) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران) آیا حمایت از دانشجویان این قشر نمیتواند بهعنوان سنجه عملکرد این بنیاد قلمداد شود که بر این اساس نیز بتوان بر عملکرد آن نظارت داشت.
3-7. کاهش هزینه امور پژوهشی «شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» و مشخص نبودن نحوه هزینهکرد این اعتبارات
هزینه امور پژوهشی شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در قانون بودجه 1402، بیش از هزار میلیارد تومان (1081 میلیارد تومان) پیشبینی شده بود. در لایحه 1403 با وجود افزایش هفده درصدی (17٪) بودجه این شرکتها، هزینه امور پژوهشی آنها بیستوسه درصد (23%) کاهش نسبت به مصوب سال 1402 داشته و به 829 میلیارد تومان رسیده است که اگر این هزینهها متناسب با رشد سایر اعتبارات این دستگاهها رشد میکرد به بالغبر 1 هزار و 264 میلیارد تومان میرسید.
ازسوی دیگر، بررسی بخش اول قانون بودجه سال 1403 نشان میدهد حکم مربوط به هزینهکرد شصت درصد (60%) از هزینه امور پژوهشی شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از طریق صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (بند «د» تبصره «9» قانون بودجه سال 1402) حذف شده است. این بدین معناست که سازوکار طراحی شده، از بین رفته و مشخص نیست شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بودجه مربوط به هزینه امور پژوهشی خود را طی چه سازوکار تعریف شدهای در ارتباط با دانشگاهها به مصرف خواهند رساند. این درحالی است که دولت با تأسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و تعریف سازوکارهایی همچون سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان)، سعی در بهینهسازی هزینهکرد اعتبارات دستگاهها از یکسو و تقاضامحور کردن پژوهشهای دانشگاهی ازسوی دیگر داشت که با حذف موضوع بند «د» تبصره «9» قانون بودجه 1402 و همچنین کاهش اعتبار مربوط به هزینه امور پژوهشی شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در جداول لایحه بودجه 1403، تحقق این مهم را با چالشها و ابهاماتی مواجه ساخته است.
3-8. ضعف در برآورد صحیح درآمدهای اختصاصی
درآمد اختصاصی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پاسخگوی برخی از چالشها نیازهای آنها است. این اعتبار که عمدتا با تلاش و برنامهریزی دانشگاهها بهدست میآید، لازم است بهصورت واقعی در جداول بودجه پیشبینی شود. هرچند دستگاههای ذیل وزارت علوم میتوانند با استفاده از ظرفیت ردیف 160105 جدول (5) باعنوان مازاد درآمدهای اختصاصی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پس از ابلاغ بودجه جهت افزایش سقف درآمد اختصاصی با سازمان برنامه توافقنامه مبادله کنند. اما درآمد اختصاصی برخی از مجموعهها در لایحه بودجه بهصورت واقعی پیشبینی نمیشود و گاهاً نسبت به عملکرد سال گذشته آن، کمتر برآورد میشود. بهعنوان مثال با وجود اینکه درآمد اختصاصی برخی از ردیفها تا 5 برابر برآورد شده است، اما درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم که در بودجه سال 1402، 650 میلیارد تومان پیشبینی شده بود، در بودجه 1403 حدود 9 درصد کاهش داشته و به مبلغ 590 میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است که عملکرد صندوق رفاه در این ردیف در سال 1402 حدود 730 میلیارد تومان بوده است.
3-9. افزایش هزینه حقوق و دستمزد از محل افزایش حقوق نیروهای شرکتی
میزان افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی برای سال 1403 بیست درصد (20%) تعیین شده است، اما شورای عالی کار افزایش حقوق کارگران را برای این سال، 35/3 درصد در نظر گرفته است. این عدم تقارن در افزایش حقوق موجب کسری اعتبار به خصوص از ناحیهی نیروهای شرکتی شده است. به عبارت دیگر دولت در تخصیص اعتبارات دانشگاهها مبنا را بر افزایش 20 درصدی قرار داده است و به موضوع افزایش 35 درصدی 13 هزار نیرو شرکتی وزارت علوم و دانشگاههای زیرمجموعه آن کم توجه بوده است. با این حساب به گزارش دفتر بودجه وزارت علوم، اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق نیروهای شرکتی بالغبر 1 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد میشود، که در واقع تامین نشده است. بدون در نظر گرفته شدن این میزان رشد برخی از دانشگاهها در عمل با کسری بودجه مواجه خواهند شد. برای مثال دانشگاه صنعتی اصفهان دارای 500 نیروی شرکتی است و فقط در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد با 25 میلیارد تومان کسری مواجه خواهد شد.
3-10. ضعف مدل بودجهریزی در برآورد اعتبارات حوزه آموزش عالی
بهنظر میرسد تعیین اعتبارات دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی از مدل بهینه و صحیحی پیروی نمیکند و سازمان برنامه با توجه به برخی شاخصهای کمّی مانند تعداد دانشجو، تعداد کارکنان و اعضای هیئت علمی یا برخی شاخصهای جزئیتر دیگر هزینههای اجتنابناپذیر را بهصورت ناقص برآورد میکنند و مبتنیبر آن اعتبارات مؤسسات فوق را پیشبینی میکنند. کسری اعتبارات این دستگاهها در سال 1402 و پیشبینی کسری بیشتر در سال 1403 شاهدی بر این مدعی است. بهعنوان مثال سایر مواردی که برای پیشبینی اعتبارات دستگاههای فوق باید مدنظر باشد فاصله آنها با مراکز شهری و هزینههای حملونقل، اراضی تحت پوشش دانشگاه مثل اراضی باغی و جنگلی، آتشنشانی، مراکز بهداشت، زیرساختهای تربیتبدنی و ... است که گاهاً هزینههای قابلتوجهی را به دانشگاهها تحمیل میکند.
میزان رشد میانگین 35 درصدی اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن نسبت به مصوب سال 1402 با فرض تخصیص صد درصدی بهدلیل عقبماندگی این رشد نسبت به تورم بالای 40 درصد کفاف هزینههای دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را نخواهد داد و ممکن است این دستگاهها حتی در تأمین هزینههای اجتنابناپذیر نظیر حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی و کارکنان و حتی تغذیه دانشجویان خود نیز با مشکل مواجه شوند. باید توجه داشت در سال 1402 تخصیص اعتبارات دستگاههای فوقالذکر بیش از 110 درصد بوده که با این حساب رشد واقعی اعتبارات این بخش در لایحه بودجه نسبت به مصوب سال 1402 حداکثر 25 درصد است. علاوهبر این، لایحه بودجه سال 1403 ناقص ارائه شده و فاقد جداول مرتبط با امور، فصول، برنامهها و فعالیتهای دستگاههای مختلف یعنی جدول 6 در بخش جداول کلان و پیوست 4 بوده که از این منظر ضمن ابهام در اعتبارات برنامههای مختلف دستگاههای اجرایی، امکان نظارت بر نحوه هزینهکرد اعتبارات از یکسو و انطباق برنامههای دولت و وظایف دستگاههای اجرایی با قوانین موضوعه ازجمله برنامه هفتم پیشرفت را ازسویی دیگر با مشکل مواجه میکند. بااینحال، بررسی جدول (2-7) بخش دوم لایحه بودجه 1403 باعنوان سنجه خروجیهای اصلی دستگاههای سیاستگذار میتوان دریافت که از اهداف مندرج در برنامه هفتم توسعه همچون نسبت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، علوم انسانی و اجتماعی بهکل شرکتهای دانشبنیان، سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای (جدول 21 ماده (93))، حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشتههای اولویتدار کشور (بند «ب» ماده (96)) و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی (تبصره «۲» ماده (۹۷)) غفلت شده است.
علاوهبر این، بهدلیل حذف جدول 6 و پیوست 4 در لایحه بودجه سال 1403، تشخیص سیاستها و اولویتهای دولت در سال جاری برای دستگاههای سیاستگذار نظیر مجلس شورای اسلامی با مشکل مواجه شده است. این لایحه در برآورد درآمدهای اختصاصی دستگاههای حوزه آموزش عالی و تحقیقات و هزینههای واقعی دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای ضعف است و بهنظر میرسد مدل بودجهریزی دولت در این حوزه کارآمد نیست و نمیتواند بسیاری از هزینههای تحمیل شده به این مؤسسات را پوشش دهد.
بهطور کلی توجه نکردن به برنامه هفتم پیشرفت در تدوین لایحه بودجه سال 1403 و ضعف برآورد صحیح اعتبارات دستگاههای مختلف حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری نمیتواند نویددهنده اجرای برنامه هفتم در سال 1403 باشد و بهدلیل عدم پیشبینی واقعی اعتبارات دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی، درخواست تخصیص 110 درصدی و بالاتر توسط دستگاههای اجرایی فوق قابل انتظار است. در ادامه پیشنهادات گزارش ارائه شده است:
جدول پیوست. مقایسه اهداف و سنجههای عملکردی برنامه هفتم پیشرفت با سنجههای عملکردی دستگاههای سیاستگذار حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در بودجه 1403
راهنمای جدول: 1. تأمین شده/ 2. تأمین نشده / 3. انطباق کافی ندارد
ردیف |
ماده / تبصره / بند |
سنجه عملکردی برنامه هفتم پیشرفت |
دستگاه متولی اجرا |
سنجه عملکرد خروجیهای اصلی دستگاههای سیاستگذار در بودجه 1403 (جدول 2-7) |
ملاحظات |
|||
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور |
جهاد دانشگاهی |
|||||
1 |
جدول 21 ماده (93) |
ارتقای رتبه جهانی ایران از نظر کمیّت تولید علم بهاستناد پایگاههای معتبر بینالمللی |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
3 |
3 |
- |
- |
براساس دادههای منتشر شده درگاه سایمگو در سال 2023 ایران با انتشار 73545 مقاله علمی نمایه شده حائز با یک رتبه تنزل نسبت به سال 2022 در جایگاه 16 قرار گرفته است. لذا افت تعداد مقالات بینالمللی در سالهای آتی با توجه به کمتوجهی دستگاههای متولی به امر پژوهش و نیز عدم تأمین هزینههای ضروری در این بخش، مورد انتظار است. |
2 |
ارتقای رتبه کشور در جهان از لحاظ تعداد اختراعات ثبت شده خارجی |
کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
2 |
2 |
1 |
2 |
تعداد کل اختراعات ثبت شده داخلی و خارجی ایرانیان در سال 2021 بالغبر 2700 مورد بود که از این تعداد 140 مورد از آنها در خارج به ثبت رسیده است. اما ثبت اختراع بینالمللی بسته به سطح پیچیدگی فناوری آن با هزینههایی همراه است، که بخش مهم آن پرداخت هزینه حق وکالت است که بین 5 هزار تا 16 هزار دلار متغیر است. بهطور مشخص این وظیفه در اختیار کانون پتنت است، اما دیگر دستگاهها نیز ممانعت برای ثبت اختراع بینالمللی ندارند. معاونت علمی و فناوری برای سال 1403 پیشبینی کرده است که 35 ثبت اختراع بینالمللی به انجام برساند که بهنظر برای رسیدن به جایگاه 50 در پایگاههای بینالمللی، نیازمند عزم جدیتر ازسوی همه دستگاههاست. |
|
3 |
افزایش سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی |
کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
1 |
3 |
1 |
3 |
این مهم که نتیجه سرمایهگذاری و نتایج فعالیتهای علمی محققان و فناوران است، هرچند با اهداف و وظایف معاونت علمی و فناوری انطباق بیشتری دارد، اما بهصورت موازی اکثر دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری در آن نقش دارند. |
|
4 |
ارتقای رتبه کشور در شاخص جهانی نوآوری |
کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
3 |
3 |
3 |
3 |
دستیابی به رتبه 42 شاخص جهانی نوآوری در پایان برنامه هفتم، نتیجه سرمایهگذاری و نتایج فعالیتهای علمی محققان و فناوران است. هرچند دستگاههای متولی در سنجههای خود اقداماتی برای توسعه پژوهش و فناوری در نظر گرفتهاند، اما با توجه به سهم بالای هزینههای اجتنابناپذیر بهنظر میرسد این میزان سرمایهگذاری برای دستیابی به رتبه امکانپذیر نیست. |
|
5 |
استقرار نظام آموزشی برنامهمحوری در سطح دانشگاههای معین و تخصصی |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
- |
- |
- |
- |
این سنجه نیازمند مبادله توافقنامه بین دانشگاهها و وزارت علوم و بهداشت است که در این مرحله امکان سنجش آن وجود ندارد و در ارزیابی عملکرد دستگاهها در پایان سال میتواند مورد توجه قرار گیرد. |
|
6 |
افزایش سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای در کلیه زیرنظامهای آموزش عالی و کلیه مقاطع براساس نیازهای جامعه |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
2 |
3 |
- |
- |
هرچند وزارت بهداشت بهدلیل ماهیت بالینی اکثریت رشتهها، بهطور سنتی مهارتهای کافی را به فراگیران منتقل میکند، اما در بودجه 1403 و ذیل سنجههای عملکردی به موضوع آموزشهای مهارتی توجه نشده است. |
|
7 |
افزایش شمار دانشجویان خارجی (حضوری و الکترونیکی) |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
1 |
2 |
- |
- |
جذب دانشجوی بینالمللی در کنار صرف هزینه، میتواند برای دانشگاهها درآمدزایی قابلتوجهی داشته باشد. وزارت علوم برای سال 1403 پیشبینی کرده است که 155 هزار نفر دانشجوی خارجی جذب کند. با توجه به هدفگذاری 320 هزار نفری برنامه هفتم پیشرفت، پیشبینی وزارت علوم برای جذب 155 هزار نفر دانشجوی خارجی در صورت تحقق مثبت ارزیابی میشود. |
|
8 |
افزایش سرانه سالانه مقالات نمایه شده در پایگاههای استنادی بینالمللی به هیئت علمی دولتی |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
1 |
2 |
- |
- |
تحقق این سنجه نیازمند فراهمسازی تجهیزات و زیرساختهای آزمایشگاهی و پرداخت هزینه چاپ مقالات است. |
|
9 |
افزایش تعداد نشریات ایرانی نمایه شده دارای چارک (کیو) |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
3 |
3 |
- |
- |
تحقق این سنجه نیز نیازمند صرف هزینه جهت نمایهسازی، عضویت هیئت تحریریه بینالمللی است. |
|
10 |
افزایش نسبت تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی از کل مقالات ایرانی نمایه شده در یکی از پایگاههای علمی |
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور/ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
3 |
2 |
- |
- |
تحقق این سنجه نیز نیازمند صرف هزینه جهت انجام فعالیتهای پژوهشی و چاپ مقاله است. هرچند بخشی از این هزینهها از محل بودجه پژوهشی دانشگاهها قابل پوشش است، اما با توجه به سهم بالای هزینههای غیرقابل اجتناب مانند حقوق و دستمزد و امور رفاهی، لازم است ردیف اعتباری مستقلی برای این موضوع در نظر گرفته میشد. |
|
11 |
افزایش تعداد دانشگاههای ایرانی قرار گرفته در یکی از نظامهای رتبهبندی معتبر بینالمللی با رتبه زیر ۵۰۰ |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
3 |
2 |
- |
- |
ارتقای دانشگاه در رتبهبندیهای بینالمللی مستلزم ارتقای کیفیت و دستیابی به مرجعیت علمی است و این مهم نیازمند سرمایهگذاری کافی در امور آموزشی، پژوهشی و رفاهی است. |
|
12 |
افزایش تعداد مقالات خارجی نمایش داده شده در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
1 |
- |
- |
- |
هرچند در سنجههای عملکردی جدول 2-7 ذیل وزارت علوم به این هدف توجهی نشده است، اما در ردیف 113580 ذیل جدول 7 برای مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اعتباری پیشبینی شده است. |
|
13 |
افزایش سهم پایاننامهها و رسالههای تقاضامحور و نیازمحور از کل پایاننامهها و رسالههای انجام شده در گروه علوم انسانی و غیرعلوم انسانی |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد دانشگاهی |
1 |
1 |
- |
1 |
با توجه به وضعیت نامناسب پایاننامهها و رسالههای تقاضامحور (حدود 2 درصد از پایان نامهها و رسالهها(پارساها) تقاضامحور هستند)، اقدام وزارتین علوم و بهداشت و جهاد دانشگاهی در این زمینه مثبت ارزیابی میشود. |
|
14 |
افزایش سهم اختراعات تجاریسازی شده از کل اختراعات ثبت شده |
کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
2 |
2 |
3 |
3 |
در ذیل سنجههای عملکردی وزارتین این موضوع بهصورت مشخص مورد توجه قرار نگرفته، اما در سنجههای معاونت علمی و جهاد دانشگاهی بهشکلی این مهم پوشش داده شده است. |
|
15 |
افزایش سالانه درآمد قراردادهای پژوهشی دانشگاهها و پژوهشگاهها نسبت به سال پایه ۱۴۰۲ |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
1 |
- |
- |
- |
در سنجههای عملکردی وزارت علوم این موضوع منعکس نشده است، اما با بررسی درآمدهای اختصاصی دانشگاهها در جدول 7 این لایحه و مقایسه میزان رشد آنها با هزینه عمومی، شواهد حاکی از آن است که درآمدهای اختصاصی بیش از 50 درصد رشد داشته، درصورتیکه هزینه عمومی دانشگاه حدود 30 رشد داشته است. این وضعیت نشان میدهد که تمرکز بر درآمدزایی دانشگاهها بهخصوص از محل قراردادهای پژوهشی افزایش قابلتوجهی داشته است. |
|
16 |
افزایش نسبت اعتبارات پژوهش و فناوری بخش دولتی به تولید ناخالص داخلی |
دولت (سازمان برنامه و بودجه) و کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
3 |
3 |
3 |
3 |
نسبت اعتبارات پژوهش و فناوری در برنامه هفتم پیشرفت 2 درصد هدفگذاری شده است. در گام نخست، سازمان برنامه و بودجه باید نسبت به تعهدات خود ناظر به اختصاص اعتبار پژوهشی به دانشگاهها و مجموعههای علم و فناوری کشور عمل کند و در گام بعد نیز دستگاههای اجرایی باید سهم پژوهش و فناوری را در هزینهکردهای خود افزایش دهند. اما شواهد لایحه بودجه 1403 ازجمله حذف برخی از ردیفهای پژوهش و فناوری، کاهش هزینه امور پژوهشی شرکت و بانکها (پیوست 3) و حذف تبصره مربوط به هزینهکرد یک درصد دستگاههای اجرایی در پژوهش و فناوری (بند «ج» تبصره «9» قانون بودجه 1402) نشان از کمتوجهی به این بخش دارد. |
|
17 |
افزایش نسبت شرکتهای و مؤسسات دانشبنیان حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، علوم انسانی و اجتماعی بهکل شرکتهای دانشبنیان |
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور |
- |
- |
3 |
- |
شرکتهای دانشبنیان توسط بخش خصوصی ایجاد میشوند و دولت اعتباراتی در قالب تسهیلات به آنها پرداخت میکند. تعداد کل شرکتهای دانشبنیان تاکنون (1403/01/28)، 9794 مورد است که از این تعداد 64 مورد یعنی نزدیک به حدود نیم درصد به حوزه علوم انسانی و اجتماعی و فرهنگی اختصاص دارد. در بودجه 1403 افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان و صنایع خلاق ذیل سنجههای عملکردی معاونت علمی و فناوری آمده است، اما مشخص نیست که چه تعداد مربوط به صنایع خلاق است. |
|
18 |
افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به سال پایه ۱۴۰۲ |
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور |
- |
- |
1 |
- |
با وجود اینکه در سنجههای عملکردی معاونت علمی بحث افزایش سرمایه صندوق ذکر نشده است، اما در ردیف 550055 جدول 7-1 همچنین در ردیف 530102 جدول 9 مبالغی برای افزایش سرمایه صندوق دیده شده است. |
|
19 |
افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان |
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور |
- |
- |
1 |
1 |
در برنامه هفتم پیشرفت تعداد کل شرکتهای دانشبنیان حدود 30000 شرکت در نظر گرفته شده است که در بودجه 1403 این سنجه مورد توجه قرار گرفته است. گفتنی است که تعداد کل شرکتهای دانشبنیان تاکنون (1403/01/28)، 9794 مورد است. معاونت علمی و فناوری 2500 شرکت و جهاد دانشگاهی نیز 55 مورد را هدفگذاری کرده است؛ که بهنظر برای یک سال مالی، امکانپذیر باشد. |
|
20 |
ارتقای جایگاه کشور در صادرات محصولات با فناوری متوسط به بالا (های. تِکِ) در منطقه |
کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
3 |
2 |
1 |
2 |
به گزارش سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) بیش از 54 درصد از صادرات صنعتی ایران را محصولات خام و نیمهخام تشکیل میدهند و حدود 33 از صادرات ایران را محصولات با فناوری متوسط و پیشرفته شامل میشود. در این میان فقط نیم درصد (0.5) از صادرات صنعتی ایران را صادرات محصولات با فناوری پیشرفته تشکیل میدهد. درمجموع ایران در این شاخص در جایگاه 59 از میان 154 کشور قرار دارد و کشورهایی مانند ترکیه 43، کویت 48، قطر 21 و عمان 41 در جایگاهی بهتر نسبت به ایران قرار گرفتهاند. نکته مهم اینکه عملکرد معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور جهت تحقق این هدف، در یک آمار کاملاً غیرطبیعی میزان صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان را فقط حدود 75 میلیون تومان برآورد کرده است. (که بهنظر میرسد در نوشتن اعداد، اشتباهیرخ داده است). |
|
21 |
رشد فروش کالاها و خدمات دانشبنیان از تولید ناخالص داخلی |
کلیه دستگاههای متولی امور پژوهش و فناوری |
1 |
2 |
1 |
2 |
براساس گزارشهای معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور، حدود 340 هزار نفر در شرکتهای دانشبنیان مشغول فعالیت هستند که حدود 500 همت فروش محصول داشتهاند؛ که براساس پیشبینی معاونت علمی مقرر شد با فروش محصولات دانشبنیان و خلاق 6 همت و فروش محصولات فناوری در حوزههای منتخب 800 میلیون تومان در سال 1403 به این رقم افزوده شود و البته وزارت علوم نیز پیشبینی کرده است که برای سال 1403 حدود 48 هزار میلیارد تومان فروش کالا و خدمات دانشبنیان خواهد داشت. درمجموع بهنظر میرسد اعداد اعلام شده بهخصوص ازسوی وزارت علوم، بهسختی محقق شوند. |
|
22 |
بند «ب» ماده (96) |
حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشتههای اولویتدار کشور |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
2 |
2 |
2 |
2 |
متناسب با این هدفگذاری در بودجه 1403 اعتباری در نظر گرفته نشده است. هرچند حذف پیوست 1-4 و 2-4 در لایحه بودجه 1403، پیگیری این موضوع را تحت شعاع قرار داده است. |
23 |
بند «الف» ماده (98) |
تعامل مؤثر با نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور و نقشآفرینی آنان در چرخه خدمت به کشور |
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور |
- |
- |
3 |
- |
برای اجرای این هدف برنامه هفتم پیشرفت، معاونت علمی و فناوری پیشبینی کرده است که حدود 300 نفر از نخبگان را در پروژههای علمی داخل کشور بهکار گیرد. بهنظر میرسد این عدد به نسبت حجم بالای نخبگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور (در سال 2019 حدود 59 هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور مشغول تحصیل بودند) و پیشبینی برنامه هفتم پیشرفت جهت ارتباط مؤثر با 20 درصد از این نخبگان تا پایان برنامه، عدد بسیار پایینی است. |